Després d’un mes i mig de negociacions, la direcció de Nissan Motor Ibèrica (NMISA) i els sindicats han pactat retallar 600 llocs de treball a les instal·lacions de Ranca de Barcelona mitjançant un expedient de regulació d’ocupació (ERO) amb 500 prejubilacions i 100 baixes voluntàries.
Les negociacions s’han desbloquejat després que l’empresa acceptés introduir una clàusula en la qual es compromet a “treballar pel futur de la planta”, una manera d’acceptar les garanties de continuïtat de la factoria que exigia el comitè a canvi de la reducció de plantilla. Sota la mediació del Departament de Treball de la Generalitat.
L’acord contempla un pla de prejubilacions a partir de 55 anys amb una compensació del 85% del salari net fins a la jubilació als 63 anys, procés que anirà del 13 de juny a març de 2020. Els treballadors que s’acullin a les condicions de les prejubilacions comptaran amb una prima d’adhesió en un únic pagament, equivalent al 5%. L’acord contempla que es puguin acollir a aquesta mesura entre 40 i 500 empleats.
Fins a arribar a la retallada de 600 llocs de treball s’ha pactat un pla de baixes incentivades, amb adhesió voluntària fins al 31 de març de 2020, millorant les condicions actuals (indemnització legal més 50.000 euros nets). Així mateix s’ha pactat un increment salarial del 4% durant la vigència del conveni, repartit en un augment de l’1% no consolidable en 2019, i en sengles pujades de l’1% consolidable més un 0,5% no consolidable per als anys 2020 i 2021.
Com a contrapartida, s’elimina la proposta presentada la setmana passada d’abonar la quantitat equivalent a l’1% de les taules salarials i altres conceptes contributius, en el cas que arribada la data de fi del conveni no s’hagués assignat un nou vehicle a la fàbrica de Barcelona.
“L’acord ens permet aprofitar l’oportunitat de futur que ens ofereix la multinacional per seguir fabricant automòbils a Barcelona”, es congratula Genís Alonso, conseller director general de NMISA. La companyia, en cas de realitzar noves mesures d’ajust, ha promès obrir un marc de negociació amb la Representació dels Treballadors, prioritzant plans de prejubilació.
Nissan compta amb cinc centres de producció a Espanya: a Barcelona, Àvila i Cantàbria, on fabrica la furgoneta NV200, tant la versió de motor de combustió com l’elèctrica, que és la més venuda a tot Europa, el pick-up Navara i el camió lleuger NT400 / Cabstar. La marca nipona dóna feina actualment a Espanya a 5.000 persones.
Nissan reclama més subvencions
Marc Toro, el conseller i director general de Nissan Iberia, abans de l’anunci de l’ERO ha lamentat que encara no estiguin “operatives” les ajudes ja anunciades al sector de l’automòbil a Espanya i ha demanat una major col·laboració públic-privada per fer avançar el cotxe elèctric. “El 2018 no hi va haver ajudes malgrat estar pressupostades. En 2019 pinta millor, però encara no estan totes operatives malgrat ser anunciades”, ha assenyalat el responsable de Nissan a Espanya.
Per impulsar el vehicle elèctric o electrificat, Toro ha considerat també “fonamental” la col·laboració entre el sector públic i el privat, el que passaria, segons la seva opinió, perquè les administracions adquirissin més cotxes de zero emissions per les seves flotes, a més de millorar la divulgació. A Espanya, l’any 2017 es va tancar amb 12.000 unitats venudes de cotxes elèctrics, un nombre que, ha recordat, està molt allunyat d’altres països europeus “que tenen ajudes i una infraestructura” adaptada.
Marc Toro creu necessari subvencionar no només la compra sinó també aprovar altres mesures com l’aparcament gratuït i l’ampliació dels punts de recàrrega a les infraestructures viàries, a més de comptar amb un IVA reduït. El conseller i director general de Nissan Iberia ha repassat els objectius estratègics de la companyia nipona, entre els quals es troben triplicar les vendes del model Leaf el 2019 i incrementar també les del Qashqai, que ja són líders de venda.