Converses crida a participar en la construcció de la concepció cultural, moral i política de l’alternativa a Catalunya

Converses a Catalunya, que va néixer com a plataforma independent de la societat civil catalana, considera necessària l’existència d’una alternativa integral completa per superar el declivi del nostre país i els danys que ocasiona la política que duen a terme el conglomerat de forces que significa l’independentisme, amb ERC al capdavant, la CUP que marca el pas, els socialistes i el partit d’Ada Colau i els seus aliats menors.

Per aquesta raó, des de Converses es considera que l’alternativa no és qüestió d’un nom i d’un teòric posicionament, sinó que ha de tenir un veritable contingut cultural i moral alternatiu, perquè en definitiva tot projecte polític és expressió d’una determinada forma d’entendre la vida, la societat, els deures i els drets, el que és just, el que és bo i el que és necessari.

Converses presenta el primer contingut, que no és definitiu ni tancat, però sí que significa l’establiment dels perfils del que pot consistir la resposta que  necessitem i et crida a participar. Associa’t a Converses per impulsar i desenvolupar l’alternativa.

Fes-ho aquí: Col.labora

La concepció cultural i moral que ha de fonamentar l’alternativa política.

Catalunya s’ha fonamentat  sempre en unes institucions, en el sentit ampli del mot de la Nova Economia Institucional. Vicens Vives les exposa molt bé a “Notícia de Catalunya”.

És a partir d’elles que cal bastir el projecte social, cultural i polític de l’alternativa:

  • La família, sorgida del matrimoni, desenvolupada per la maternitat i paternitat, la importància de la descendència i la seva educació, articulada en el temps i l’espai, en forma de nissaga i parentesc. Aquest és el fonament de la capacitat educadora, econòmica i de benestar; proveïdora principal de capital moral, social i humà.
  • L’aptitud pel treball, que en la seva capitalització ha estat fonament d’allò que som. La feina ben feta com a eix de realització, amb tot el que comporta de consideració de la dignitat del treball i la seva necessitat, que té com a característiques, l’emprenedoria, la innovació, l’aptitud i capacitat de creació de noves activitats econòmiques. La cultura de l’esforç, el sacrifici, la humilitat i la responsabilitat individual, element bàsic d’una societat sana.
  • L’associacionisme, fort i independent, no colonitzat pels poders polítics i els partits, com instància de participació intermèdia entre la persona i les seves famílies i els poders públics, benefactor i benvolent, compensador de la individualitat catalana, via de perfecció personal i de servei col·lectiu.
  • El pactisme, un model prudent i just d’entendre la política que es basa en una visió  contractualista i democràtica del poder.
  • La intervenció plena en la política espanyola, a partir d’una normal actitud hispànica, que juntament amb la mediterrània i l’europea constitueixen el triple marc natural de  la  personalitat catalana.
  • El cristianisme, assumit com a cultura i tradició secular, indestriable de la nostra cultura i la llengua, portador d’un determinat model de valors i virtuts, així com el reconeixement de la importància de la fe religiosa en la vida pública.
  • L’educació, com a fonament de la igualtat d’oportunitats i del progrés social i econòmic i la formació d’una bona ciutadania, que ha de contemplar l’escola concertada en igualtat de condicions econòmiques que  la pública, i consagrar la llibertat d’ideari dels centres, com expressió del dret dels pares a l’educació moral i religiosa del seus fills.
  • La importància i progrés de la llengua i cultura catalana, la seva hispanitat i la seva projecció exterior. L’assumpció plena de la cultura espanyola, de la qual també participem de manera destacada en la creació i la producció.
  • La vocació Mediterrània, que forma part de la nostra història, i que avui en el context europeu, és un fet marginal.
  • La vocació europea, i la participació activa en el procés en curs d’integració europea, avui greument deteriorades  pel desprestigi de les institucions catalanes i la seva manca de projecció exterior, que cal urgentment recuperar i desenvolupar.
  • Una política ecològica assenyada, que abordi amb realisme, sense ideologies i amb eficiència els problemes que patim i afronti els costos de la transició ecològica en uns termes justos.
  • Regeneració de la  pràctica política perquè estigui realment al servei de la gent i desarticuli la partitocràcia, i que troba el seu fonament en una llei electoral, que a semblança de l’alemanya, empoderi a l’elector fent possible l’elecció directa de com a mínim la meitat dels diputats, així com l’exercici revocatori per referèndum del president, propi d’una bona democràcia.

Aquesta és la carcanada de Catalunya. Aquets són els eixos necessaris que ha de presentar l’alternativa política, que cal desenvolupar, formar en ells, difondre, i postular en termes polítics.

L’alternativa política tanmateix no pot prescindir, a més, de practicar un diagnòstic crític sistemàtic de tots els mals que ens afligeixen, de les crisis acumulades, perquè són fruit de la cultura i del poder hegemònic que impera a Catalunya, i cal mostrar la relació entre ells i aquesta cultura i les polítiques que l’encarnen.

L’alternativa no ha d’esperar a les eleccions per formular iniciatives i tirar-les endavant per fer-les realitat. Al contrari ha d’empoderar al ciutadà en el dia a dia amb un objectiu: posar la política i l’acció dels governs i del Parlament al servei de fer més fàcil la vida de les persones, les seves famílies, el treball i l’emprenedoria.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.