En un moviment audaç, el Departament d’Educació de Catalunya ha decidit alterar el paisatge de les aules a partir del curs vinent. Les noves directrius imposaran restriccions estrictes sobre l’ús del mòbil, amb l’objectiu de crear un entorn d’aprenentatge més enfocat i eliminar possibles distraccions.
La consellera Anna Simó, en col·laboració amb el Consell d’Educació de Catalunya, ha liderat aquest canvi, després d’un extens procés de debat amb 112.000 alumnes de 1.400 centres i, en alguns casos, amb les seves famílies. La decisió de restringir el mòbil en el nivell d’infantil i primària durant tot l’horari lectiu, inclòs el temps de pati i les activitats extraescolars, és una resposta a la creixent preocupació sobre les distraccions tecnològiques que poden afectar el rendiment acadèmic.
La consellera ha destacat que a la secundària, l’ús del mòbil serà permès només quan els docents ho indiquin i sempre amb finalitats pedagògiques. Als alumnes d’ESO se’ls exigirà apagar els seus telèfons en entrar a l’escola i emmagatzemar-los en un lloc segur determinat per les instruccions.
És important subratllar que la intenció del Departament no és simplement prohibir, sinó educar. Segons Anna Simó, reduir la presència dels mòbils als centres no significa que l’educació s’allunyi de la realitat dels joves. Amb la consciència que els mòbils són essencials per a informar-se i relacionar-se, la consellera insisteix en la importància de mantenir un equilibri entre l’ús de la tecnologia i l’entorn d’aprenentatge.
A més de les directrius generals, cada escola o institut tindrà la responsabilitat de definir les especificitats de la nova normativa en col·laboració amb la seva comunitat educativa. Algunes escoles podrien optar per un ús educatiu especial del mòbil, que necessitarà l’aprovació de dues terceres parts del consell educatiu del centre.
Cal destacar que la normativa preveu excepcions, com l’ús del mòbil per a alumnes amb necessitats especials o per als nouvinguts que necessitin el traductor simultani. El Departament assegura que vetllarà per garantir el dret dels alumnes a la competència digital i recorda als centres la seva responsabilitat de complir amb les lleis de protecció de dades.
El futur de les aules catalanes s’inicia amb aquesta revolució digital, on la tecnologia es converteix en una eina de suport a l’aprenentatge, més que una distracció.