Atac a l’educació diferenciada a Catalunya, encara que demostra bons resultats acadèmics

Les fundacions educatives vinculades a l’Opus Dei són de les poques organitzacions, si no les úniques, que aposten per l’educació diferenciada a Catalunya. L’educació diferenciada no és només un model educatiu emparat per la constitució, sinó que, a més, demostra bons resultats acadèmics, especialment entre els homes.

Tot i això, és sabut que l’actual Conselleria d’Ensenyament catalana té en el punt de mira aquest model d’escola. Lligat al decret que ha presentat recentment la Generalitat, que afecta l’oferta educativa i el dret d’admissió, l’escola diferenciada seria una de les que més perjudicades sortiria en l’àmbit de l’escola concertada.

Aquests atacs que està patint des de les institucions -el Govern espanyol no és una excepció- s’ha traslladat al carrer i grups radicals ataquen la presència d’aquests col·legis. És el cas del Col·legi Viaró de Sant Cugat, un col·legi d’educació diferenciada masculina de referència a la ciutat comtal, que recentment ha vist pintades al voltant de les seves instal·lacions com es pot veure a continuació realitzades per grups del feminisme radical.

educación diferenciada
Una metodologia completament legal, atacada ideològica i sectàriament

Cal reflexionar sobre la responsabilitat de les administracions públiques, que posen aquests centres en el centre de la polèmica sense que ells tinguin res a veure amb les polèmiques polítiques que des de certs sectors interessa promoure.

educación diferenciada
Un altre exemple de la fustigació que pateix l’educació diferenciada

No és la primera vegada que l’educació diferenciada està sota el pal de la sospita, qüestionada pels qui no creuen en un veritable pluralisme educacional. Es tracta d’un model que enriqueix el ventall de possibilitats educatives de la societat, sense crear cap discriminació.

Les sentències reconeixen la legitimitat d’aquesta modalitat educativa, tot i que mantenen que la vigent llei (aprovada durant la legislatura de Zapatero) l’exclou per mantenir concerts de finançament públic. Per això, hem de tenir clares algunes coses transcendentals i bàsiques del dret a l’educació: a) és un dret-prestació que habilita per rebre l’ensenyament, i b) és un dret-llibertat que obliga a respectar la llibertat dels pares.

La finalitat última de l’educació diferenciada no és separar nens i nenes, sinó adaptar els mitjans educatius als diferents ritmes d’aprenentatge per aconseguir una igualtat d’oportunitats real, sense limitar les seves capacitats, ni condicionar les seves opcions de futur. L’educació diferenciada ofereix a tots dos sexes les mateixes oportunitats educatives, en disposar del mateix currículum, d’unes instal·lacions escolars de qualitat i de personal docent igualment qualificat.

És una forma més d’escolarització dins del sistema educatiu, amb unes fortaleses i beneficis propis. Nombrosos països del nostre entorn reconeixen la seva aportació. Alguns dels més avançats, com Alemanya, Estats Units o Dinamarca, fins i tot ofereixen classes diferenciades dins de l’escola pública.

L’educació diferenciada, un model amb bons resultats acadèmics

Dades estadístiques d’Anglaterra confirmen que els resultats acadèmics de l’ensenyament diferenciat són molt positius: de les 10 millors escoles públiques (state schools), 4 (40%) són de nois, 4 (40%) són de noies i 2 (20%) són mixtes. Si comprovem els resultats de les 50 millors escoles públiques del país: 15 (30%) són masculines, 19 (38%) són femenines i només 16 (32%) són mixtes, és a dir, que un 68% correspon a escoles amb educació diferenciada per sexe.

L’any 2002, als Estats Units, després de rigorosos estudis impulsats pel Departament d’Educació, es va retirar la prohibició d’optar pel model d’educació diferenciada a l’escola pública. En els set anys posteriors s’han superat el mig miler de centres públics d’aquestes característiques, amb resultats molt positius. L’ex-president Obama es va pronunciar públicament a favor del model.

Són abundants els exemples que demostren que aquesta forma d’organització escolar pot ajudar a combatre el fracàs escolar i fomentar la igualtat d’oportunitats entre l’alumnat nouvingut. Als barris més desfavorits de Chicago, per exemple, només un de cada 40 alumnes afroamericans arribava a la universitat. Arran d’aquestes xifres tan preocupants, va néixer el projecte Prep Urban Project -institut públic per a nois afroamericans a què s’entra per sorteig-. La quota d’èxit escolar d’aquests centres està per sobre del 95%.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

1 comentari. Leave new

  • Frederic Gómez Pardo
    5 març, 2020 18:08

    La Convenció de la UNESCO relativa a la lluita contra les discriminacions en l’àmbit de l’ensenyament, subscrita per Espanya, especifica a no s’entendrà com a constitutiu de discriminació per raó de sexe (i cito textualment): “ La creació o el manteniment de sistemes o centres d’ensenyament separat per a alumnes de sexe masculí i per als de sexe femení, sempre que aquests sistemes o centres ofereixin facilitats equivalents d’accés a l’ensenyament, disposin de personal docent igualment qualificat, de locals i d’un equip d’igual qualitat, i se segueixin els mateixos programes d’estudi.”

    Ja es veu que la majoria de politics catalans -i d’altres llocs- no s’han assabentat que l’ensenyança diferenciada no és discriminatòria. !

    Respon

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.