Està fora de dubte que hem entrat en un període d’alentiment del creixement econòmic, i en conseqüència de resultats negatius per a l’ocupació, més a Catalunya que a Espanya.
Amb les dades del tercer trimestre, l’atur anual ha passat del 10,63% al 10,83%. Mentre que a Espanya s’ha reduït poc, però el decreixement s’ha produït, passant del 14,90% al 13,92%. En un aspecte tan sensible com és la indústria, l’atur també ha crescut a Catalunya, passant de 28.900 aturats a 30.000, mentre que a Espanya es reduïa de 161.000 a 150.000.
⇒ L’Evolució del mercat de treball espanyol. Un viatge cap a la precarització? |
El que eren vents de cua, ara bufen de front i per tant el 2020 no serà un bon any per a la gent. Cal veure a més, si la violència del procés castiga en una mesura no predictible Catalunya. Aquest és l’escenari.
Doncs bé, en aquest escenari l’Ajuntament de Barcelona, presidit per Ada Colau, s’ha llençat a una caça i captura del contribuent estrenyent-los amb el dogal dels impostos i taxes.
Pensa recaptar amb les noves taxes 82 milions d’euros addicionals, i això ho farà quan l’economia decau. És tot el contrari del que exigeix el manual del bon govern. Estrenys quan les coses van bé, i dones aire quan van mal dades, perquè en cas contrari només fas patir més a la gent i dificultar la recuperació econòmica.
Com moltes d’aquestes taxes són horitzontals, es veuran castigades les persones de menors ingressos, que en el sistema impositiu global ja són en proporció els seus guanys uns dels que paguen més. Amb caràcter general els castiga l’IVA que és igual per a tothom, en l’àmbit català els castiga la pressió fiscal més gran a les rendes baixes del tram autonòmic, i ara ve l’Ajuntament i els acabarà d’allisar.
⇒ Impostos: la Generalitat ens fa pagar més que ningú… sobretot als qui menys tenen |
Però no seran només les noves taxes el que estrenyerà residents i famílies de Barcelona, perquè la prohibició que regirà a partir del 2020 d’utilitzar el vehicle privat i la motocicleta en els vehicles més vells en tota l’àrea de Barcelona, a fi de lluitar contra la contaminació, representarà per a molta gent un cost addicional important en diners i en temps, perquè la mesura es durà a terme sense que s’hagi esmerçat ni un euro per millorar el transport públic que permetés pal·liar els efectes d’aquesta prohibició.
⇒ Barcelona, les inútils mesures contra la contaminació |
Naturalment perquè aquesta iniciativa tiri endavant necessita el suport d’altres grups. Per començar el seu aliat, el PSC de Collboni. Però amb aquests vots no en té prou i li caldrà el suport d’independentistes. Fins ara ERC i JxC no han dit que no en els tràmits previs, en concret en el ple del divendres 25 d’octubre, i això fa pressuposar que ambdues forces acabaran votant a favor.
El projecte que ens ofereixen uns i altres per a Barcelona és realment triomfal. Manifestacions, barricades i més impostos.