La superilla de l’Eixample surt per la porta de darrere de l’Ajuntament i sense voluntat de reconèixer-ho. Hi continuen havent petites accions puntuals a aquesta cruïlla o a aquell carrer, però el projecte que ens han venut i que tanta polèmica ha portat ha passat a la història. Per què aquesta afirmació tan rotunda si ningú se n’ha fet ressò?
Per una raó molt concreta, la superilla de l’Eixample només és factible en les condicions actuals, si la circulació de vehicles es redueix en una tercera part, i això evidentment no està en la voluntat de cap dels usuaris i només una prohibició radical permetria fer-ho. Però naturalment aquesta acció és terriblement dificultosa en mans de l’Ajuntament a més de molt perjudicial en termes econòmics. Això ho saben fins i tot Ada Colau i els Comuns.
Aleshores, com podia pensar que aquests cotxes desapareixerien? També la resposta és clara, i ja va ensenyar la pota quan l’Ajuntament fa unes setmanes va endarrerir amb data indefinida les limitacions que volia imposar a la circulació de vehicles amb etiqueta groga, que són precisament una tercera part dels que actualment circulen. Ara ja sabem des de mitjans de novembre, el per què l’Ajuntament es va curar en salut i va fer marxa enrere. La raó és perquè el govern espanyol ha decidit aparcar sense data el canvi d’etiquetes que volia fer la Direcció General de Trànsit i que hauria comportat la liquidació de l’etiqueta groga o la seva gran limitació. Però les dificultats que està passat el sector de l’automòbil han fet que en l’última reunió de la patronal dels fabricants (ANFAC) que es va celebrar a Barcelona a l’octubre en motiu del Saló de l’Automòbil, Pedro Sánchez es va comprometre a no dur a terme aquest canvi que encara dificultaria més la venda de vehicles. La idea era modificar les etiquetes per fer molt més exigent el sistema. No afectava només al distintiu groc, també als híbrids endollables, que haurien perdut l’etiqueta Zero.
Per tant, sense situar a data fixa la liquidació de vehicles amb distintiu groc i augmentar la penalització als híbrid endollables, qualsevol perspectiva de reducció del vehicle privat, via norma general de l’estat ,és inviable. I no només això, la crisi del sector de l’automòbil és tan important i alhora aquesta activitat és tan decisiva per a Espanya, i en particular per a Catalunya, que el futur a curt termini més aviat porta a incentivar la compra de vehicles, i això és contrari a una política en una gran ciutat com Barcelona que el que vol fer és treure’ls de la circulació.
Recordem, com assenyalava Converses que si les coses van baldades, la continuïtat de Seat no està ni molt menys garantida i aquest seria un cop demolidor per a la nostra economia, perquè el seu substitut, el Cupra, tot i ser qualitativament més valuós, tindrà sempre una producció molt menor. I si a aquest fet se li lliga la progressiva expansió del cotxe elèctric, que necessita menys ma d’obra, la possibilitat d’un escenari molt desfavorable salta a la vista. Per tant, Colau, que ja té una mala papereta electoral, se’n guardarà molt d’impulsar la superilla.