La diversificació de les grans companyies digitals estan posant en alerta als sectors més convencionals. Si bé Google ha aconseguit tenir llicència per a prestar serveis financers a la Unió Europea, ara Amazon està provant de vendre bitllets d’avió en la seva plataforma. Encara que de moment només operi a l’Índia, s’espera que en el futur s’estengui a més països.
Així, des d’aquesta setmana, la botiga més gran en línia del món ofereix des del web del seu servei de pagament Amazon Pay la possibilitat de comprar vols entre ciutats de l’Índia, mitjançant la integració de l’oferta de Cleartrip, que opera a l’Índia i Orient Mitjà. Fins al moment ni Amazon ni Cleartrip han fet comentari oficial, ni han impulsat cap campanya de promoció -ni tan sols en les seves pròpies webs-, tot i que s’espera que en breu realitzin l’anunci oficial d’aquest llançament.
Aquesta iniciativa forma part de la revolució que està vivint el sector financer a través de l’aparició d’agents aliens a la banca que ofereixen plataformes de pagament als seus usuaris a través de webs o aplicacions mòbils. Precisament aquesta setmana Morgan Stanley va publicar una nota en què afirmava que l’entrada d’Amazon en el negoci de les reserves turístiques per internet podria tenir importants conseqüències per al model de negoci de les aerolínies i sobretot de les agències de viatges de tot el món.
Des de feia setmanes a la premsa índia es parlava que Amazon planejava començar a vendre bitllets d’avió i, fins i tot, facilitar algun servei per demanar menjar per emportar, en un intent de la firma nord-americana per ampliar en aquest enorme país de 1.300 milions d’habitants el seu servei de pagament amb el qual ja es poden pagar les factures telefòniques o demanar préstecs per comprar a la seva botiga.
Google Bank, una realitat a Europa
El sector bancari, adaptant-se a la nova realitat en els últims anys reduint en gran mesura la plantilla i el nombre de sucursals, observa amb atenció els moviments de les tecnològiques respecte a una possible incursió al seu camp. Sens dubte un dels bancs que més ràpidament ha reaccionat ha estat el BBVA, avançant-se als seus competidors adquirint i incentivant la cooperació amb les fintech. Un exemple d’això és l’aliança amb Anthemis, líder en la inversió i creació de noves empreses de tecnologia financera, per establir un laboratori de creació d’empreses a Londres.
L’amenaça és real, i una prova d’això és l’entrada de Google en el sector financer europeu. El gegant Google va obtenir a Lituània una llicència per a prestar serveis financers a tot l’Espai Econòmic Europeu. Així, la tecnològica s’uneix a Amazon, que va obtenir el permís a Luxemburg, i Facebook, que el va rebre a Irlanda, en la carrera per revolucionar la banca en el vell continent. “Treballem per desenvolupar productes de pagament, de manera que acollim amb satisfacció la decisió del Banc de Lituània de concedir una llicència i esperem seguir servint als nostres usuaris del país i de la resta d’Europa”, va explicar un portaveu de l’empresa a Bloomberg.
La incursió massiva d’aquests agents en el sector financer obre un repte per a les autoritats continentals, que han de regular l’activitat tenint en compte la protecció de les dades dels clients.