Catalunya perd valor turístic real davant de Madrid i les Canàries

Durant anys, l’èxit turístic d’una regió ha estat mesurat principalment pel nombre de visitants rebuts, però aquesta mètrica, si no es complementa amb altres de més rellevants, pot resultar profundament enganyosa.

El que realment importa, des del punt de vista econòmic, social i mediambiental, no és quants turistes arriben, sinó quant aporten (rendibilitat turística), especialment quan es consideren els costos que generen per als recursos públics i la qualitat de vida dels ciutadans.

TerritoriDespesa milions d’euros fins al maig 2025  Milions de persones fins a maig 2025Euros per visitant
Madrid17830.882026.1
Canàries15191.081406.5
Andalusia19021.451311.7
Catalunya22971.931190.2
Resta comunitats10270.871180.5
Balears23351.991173.4
Comunitat Valenciana13911.191168.9

Les dades de despesa turística acumulades fins al maig del 2025, ajustades al cost de vida de cada comunitat autònoma, revelen un panorama revelador: Catalunya, tradicionalment considerada una potència turística, cau a l’últim lloc en retorn econòmic per visitant una vegada descomptada la inflació. En canvi, regions com Madrid o Canàries aconsegueixen una relació molt més favorable entre despesa i pressió social.

TerritoriEuros per visitantÍndex cost de vida (Espanya=100)Despesa ajustada
Madrid2026.110918.6
Canàries1406.59215.3
Andalusia1311.710013.1
Resta comunitats1180.510011.8
Com. Valenciana1168.910511.1
Balears1173.411210.5
Catalunya1190.211410.4

Això no és un matís tècnic, sinó un canvi de paradigma. Els milions de visitants poden deixar beneficis aparents, però si la despesa és baixa i el seu impacte en infraestructures, serveis i habitatge és alt, el resultat net pot ser negatiu per als ciutadans.

El cas de Catalunya és paradigmàtic: atrau masses de turistes, però obté el menor rendiment per visitant ajustat al cost de vida. Mentrestant, pateix fenòmens com la gentrificació, la turismofòbia o el col·lapse dels serveis públics en temporada alta. Barcelona és l’epicentre d’aquesta paradoxa: molt turisme, poc valor.

Davant d’això, Madrid, amb una despesa ajustada de 18,6 euros per visitant (davant els 10,4 de Catalunya), ofereix un model més sostenible: cultura, negocis, gastronomia i serveis d’alt nivell que atrauen visitants amb capacitat de despesa. Canàries i Andalusia també mostren un millor equilibri entre el nombre de visitants i la rendibilitat real.

Les dades són clares: Espanya ha de reorientar la seva política turística del volum al valor. Incentivar el turisme de qualitat, desincentivar el low-cost i vincular inversió pública a indicadors més precisos que simplement “nombre de turistes”. En el cas de Catalunya, comptar bé i revertir la situació actual és una urgència: menys turistes, més despesa per part seva, menys costos que paguem tots. Aquesta és la nova política per implantar

Perquè el turisme, si no és intel·ligent, acaba sent una càrrega més que una benedicció. I perquè de vegades, com demostra Catalunya, atraure molt no vol dir guanyar més.

De què serveix atraure milions de turistes si col·lapsen els serveis públics i no deixen diners? #TurismeSostenible #DespesaTurística Share on X

Salvador Illa ha declarat que cal deixar endarrere la decepció de Santos Cerdán i mirar endavant. Comparteixes aquest criteri de no depurar responsabilitats ni convocar eleccions?

Mira els resultats

Loading ... Loading ...

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.