Les causes dels mals resultats educatius de Catalunya (I)

Les dades educatives més recents sobre els resultats a Catalunya a primària i ESO han estat publicades arran de les proves de competències bàsiques del curs 2024-2025 i han reiterat el que ja sé sàvia: l’ensenyament a Catalunya està molt malament, presenta dels pitjors nivells d’Espanya, tot i que la seva renda per càpita la situa clarament per sobre de la mitjana i està establert una correlació positiva entre nivell d’ingressos/nivell educatiu dels pares i rendiment escolar. Aquestes són les dades pelades:

Resultats a Primària i ESO (Curs 2024-2025)

  • Primària (6è curs):
    • Ciència i tecnologia: 66,3 punts, molt per sota de l’any anterior i del llindar mínim de 70 punts.
    • Llengua catalana i matemàtiques: Resultats en caiguda, amb matemàtiques assolint la xifra més baixa des del 2017.
    • Llengua castellana i anglès: Millora respecte a anys anteriors.
  • Secundària (4t ESO):
    • Ciència i tecnologia: 67,9 punts, per sota del llindar mínim (70 punts), amb un descens notable respecte al curs passat (72,6 punts).
    • Matemàtiques: Millora fins a 69,8 punts (enfront de 64,9 del curs anterior), però continuen sent un punt feble.
    • Anglès: No s’assoleix el mínim de 70 punts.
    • Llengua catalana: Millora en competències, però continua sent una àrea problemàtica.

Context i Tendències

  • Tendència general: Caiguda sostinguda dels resultats des del 2015, amb Catalunya situant-se a la cua de l’Estat en proves internacionals com ara PISA i TIMSS, especialment en matemàtiques i ciències.
  • PISA (últim informe):
    • Matemàtiques: 469 punts, la pitjor nota des del 2006, molt per sota de la mitjana espanyola (473).
    • Ciències: 477 punts, la pitjor dada des del 2003, vuit punts per sota de la mitjana espanyola.
    • Comprensió lectora: 462 punts, 22 menys que el 2018, només davant d’Andalusia, Ceuta i Melilla.
  • Selectivitat (PAU): Nota mitjana més baixa des del 2017, amb els pitjors resultats en llengua catalana dels darrers nou anys.

Les dades ens mostren dues evidències. Són terriblement dolents i des del 2015 fins ara el govern de torn de la Generalitat no ha sabut revertir la tendència.

I una observació. Els resultats ressalten per les males dades quan, a més de la referència amb relació a si mateixos, se’ls compara amb el mateix sistema al qual pertanyen: el sistema educatiu espanyol.

Els mals resultats educatius a Catalunya a primària i Educació Secundària Obligatòria (ESO) es poden explicar per una combinació de factors que afecten el rendiment escolar, incloent-hi aspectes familiars, socials i relacionats amb el capital humà i social.

Al pròxim article presentarem una anàlisi basada en l’evidència disponible, amb especial atenció a aquests elements.

Les dades ens mostren dues evidències. Són terriblement dolents i des del 2015 fins ara el govern de torn de la Generalitat no ha sabut revertir la tendència Share on X

Creus que l'entrada a presó provisional de Santos Cerdán tindrà conseqüències dins del PSOE?

Mira els resultats

Loading ... Loading ...

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.