Les dades educatives més recents sobre els resultats a Catalunya a primària i ESO han estat publicades arran de les proves de competències bàsiques del curs 2024-2025 i han reiterat el que ja sé sàvia: l’ensenyament a Catalunya està molt malament, presenta dels pitjors nivells d’Espanya, tot i que la seva renda per càpita la situa clarament per sobre de la mitjana i està establert una correlació positiva entre nivell d’ingressos/nivell educatiu dels pares i rendiment escolar. Aquestes són les dades pelades:
Resultats a Primària i ESO (Curs 2024-2025)
- Primària (6è curs):
- Ciència i tecnologia: 66,3 punts, molt per sota de l’any anterior i del llindar mínim de 70 punts.
- Llengua catalana i matemàtiques: Resultats en caiguda, amb matemàtiques assolint la xifra més baixa des del 2017.
- Llengua castellana i anglès: Millora respecte a anys anteriors.
- Secundària (4t ESO):
- Ciència i tecnologia: 67,9 punts, per sota del llindar mínim (70 punts), amb un descens notable respecte al curs passat (72,6 punts).
- Matemàtiques: Millora fins a 69,8 punts (enfront de 64,9 del curs anterior), però continuen sent un punt feble.
- Anglès: No s’assoleix el mínim de 70 punts.
- Llengua catalana: Millora en competències, però continua sent una àrea problemàtica.
Context i Tendències
- Tendència general: Caiguda sostinguda dels resultats des del 2015, amb Catalunya situant-se a la cua de l’Estat en proves internacionals com ara PISA i TIMSS, especialment en matemàtiques i ciències.
- PISA (últim informe):
- Matemàtiques: 469 punts, la pitjor nota des del 2006, molt per sota de la mitjana espanyola (473).
- Ciències: 477 punts, la pitjor dada des del 2003, vuit punts per sota de la mitjana espanyola.
- Comprensió lectora: 462 punts, 22 menys que el 2018, només davant d’Andalusia, Ceuta i Melilla.
- Selectivitat (PAU): Nota mitjana més baixa des del 2017, amb els pitjors resultats en llengua catalana dels darrers nou anys.
Les dades ens mostren dues evidències. Són terriblement dolents i des del 2015 fins ara el govern de torn de la Generalitat no ha sabut revertir la tendència.
I una observació. Els resultats ressalten per les males dades quan, a més de la referència amb relació a si mateixos, se’ls compara amb el mateix sistema al qual pertanyen: el sistema educatiu espanyol.
Els mals resultats educatius a Catalunya a primària i Educació Secundària Obligatòria (ESO) es poden explicar per una combinació de factors que afecten el rendiment escolar, incloent-hi aspectes familiars, socials i relacionats amb el capital humà i social.
Al pròxim article presentarem una anàlisi basada en l’evidència disponible, amb especial atenció a aquests elements.
Les dades ens mostren dues evidències. Són terriblement dolents i des del 2015 fins ara el govern de torn de la Generalitat no ha sabut revertir la tendència Share on X