La Comissió d’Urbanisme fent-se ressò de les campanyes sobre la superilla, entre elles la recollida de signatures de Converses a Catalunya, ha decidit aturar la superilla fins a disposar dels estudis de tràfic i d’impacte ambiental i econòmic necessaris. Però aquesta aturada no afecta les obres de Consell de Cent ni és una garantia que no es pugui reprendre l’actuació passades les eleccions. A més, no es diu res del tramvia per la Diagonal, que és un altre factor negatiu per a l’Eixample, és a dir, per al nucli de Barcelona.
Converses a Catalunya el que planteja és l’aturada total inclòs Consell de Cent i la seva recuperació com a carrer, la seva tramitació com a modificació del pla metropolità i prèviament sotmetre la iniciativa a consulta ciutadana, posant a disposició de la ciutat els resultats dels informes tècnics que avui es desconeixen. I aquesta acció és necessària per eradicar per sempre més el model Colau de superilla. Les raons són molt importants i concretes:
- Trenca la lògica interna del Pla Cerdà, que fa iguals tots els carrers per crear una ciutat de primera i una altra de segona dins de l’Eixample; les vies verdes i la resta de carrers que quedarien concentrarien tot el trànsit i la contaminació, perquè recordem-ho, la superilla significa liquidar tota classe de circulació en un terç dels carrers de l’Eixample.
- Pèrdua greu d’activitat econòmica. Cercant la disminució de la mobilitat automàticament es redueix l’activitat econòmica a ella connectada. Aquesta és una evidència que Colau vol prescindir, a menys mobilitat menys negoci.
- El tramvia accentua l’efecte barrera a la Diagonal, destrueix la permeabilitat de l’Eixample sense generar beneficis perquè si es fan circulars autobusos de gran capacitat i sincronització s’aconsegueixen efectes semblants. Però és que a més en el termini d’una dècada hauran entrat ja en joc noves formes de mobilitat elèctrica i conducció autònoma per al transport públic que milloraran la seva capil·laritat i flexibilitat. L’estructura regida del tramvia no té cap sentit pel centre dens de la ciutat.
- Les superilles gentrifiquen bona part dels carrers convertits en zones verdes com es fa evident en el cas, molt més petit, de Sant Antoni.
- Destrueix el comerç de proximitat i altera en aquest sentit la trama dels barris, alhora que fomenta, sobretot per a la gent més gran, la compra des del domicili i multiplica els viatges interns amb aquest fi, que són, junt amb els taxis de motor d’explosió, les dues fonts més importants de contaminació de Barcelona, ja que representen entre un 40 i un 30% de l’impacte total.
- En limitar la circulació per uns carrers augmenta la congestió en altres i en conseqüència multiplica l’impacte ambiental.
- L’Ajuntament pretén augmentar el nombre de zones enjardinades als eixos verds, que per les seves característiques i fragilitat són molt més difícils de gestionar que els parcs, i té aquesta pretensió quan és evident el mal estat de les zones verdes de la nostra ciutat. Si no hi ha capacitat per tenir cura del que ja es té, com es pretén multiplicar l’atenció en noves superfícies lineals que requeriran molta més atenció?
- I el més important de tots, hi ha millors solucions per assolir els mateixos fins. Si volem més zones verdes el que cal fer és recuperar més interiors d’illes, enjardinar les places dures i renovar tot l’arbrat desaparegut dels nostres carrers. També tractar millor el verd que ja tenim. Transformar en elèctrica tota la flota de taxis i distribució de mercaderies i racionalitzar aquesta última. Transformar en un criteri global, també metropolita, tot el transport públic i fer entrar en joc els inexistents aparcaments perifèrics i els intercanviadors modals connectats a aquests. Facilitar l’ús del cotxe elèctric a la ciutat i multiplicar els punts de càrrega al carrer i als aparcaments. Ordenar millor la circulació posant fi als excessosque cometen bicicletes i patinets. Sense afany d’exhaustivitat, aquestes són algunes de les mesures que millorarien ràpidament la qualitat atmosfèrica i també el de la vida a la ciutat.
2 comentaris. Leave new
Felicitats , coincideixo en quasi tot. Pot ser el tramvia en aquest moment es fa inevitable.
[…] plenari municipal va acordar una suspensió temporal de la superilla. No n’hi ha prou de cap de les maneres. Primer, perquè continuen les perilloses obres de l’eix […]