L’objectiu és fer present com de necessari és assumir i assolir per part de la societat, les institucions i els partits polítics uns objectius concrets que permetin transformar Catalunya en el màxim i millor sentit del mot.
Els 107 objectius han estat fruit de reflexió i debat en el sí de Converses, però no tenen cap pretensió dogmàtica. Considerem que són bons, però ni inamovibles o inmillorables.
Per aquesta raó et cridem a fer arribar el teu punt de vista, a participar en aquest debat gradual i a distància, i que un cop finalitzat tindrà un resultat més concret en la trobada i conversa de tothom que hi hagi participat, amb la finalitat de disposar d’un projecte per a Catalunya suprapartidista i resultant de la més àmplia participació que pugui presentar qualsevol altre projecte.
admin@concatconverses.cat
OBJECTIU 11: SEGURETAT CIUTADANA
39. Pla específic dotat dels recursos necessaris per extirpar el cultiu de marihuana a Catalunya, que s’ha convertit en una potència exportadora, i desarticular les bandes organitzades que existeixen i que són un motiu de l’augment creixent de la violència. Només el 2020 es van registrar 102 incidents violents per aquesta causa, en els quals en la meitat va intervenir-hi armes de foc. El 2015 es van desmantellar 132 plantacions a Catalunya, el 2019 la xifra va ser de 368. També per a aquest any s’ha calculat que hi ha 34 xarxes criminals especialitzades en el tràfic d’aquesta droga.
40. Pla específic per millorar la seguretat de ciutats catalanes que estan entre les 10 més insegures d’Espanya: Barcelona, Esplugues del Llobregat, Sant Adrià del Besòs i el Prat del Llobregat.
41. Pla especial de seguretat d’estiu per als grans municipis turístics.
42. Ple suport polític a les actuacions dels Mossos d’Esquadra, perquè puguin desenvolupar les funcions que tenen atribuïdes per llei.
43. Catalunya és amb diferència la comunitat amb un major nombre d’ocupacions. Són el 42% del total d’Espanya. El 2019 se’n van produir 2.295 i el 2020 van superar les 3.500, de les quals 2.644 es van produir a la província de Barcelona. Aquestes xifres indiquen la importància d’aquesta vulneració de la propietat privada, que guarda relació amb la complicitat política que existeix per a aquest tipus d’actuació per part de les administracions públiques. El dèficit d’habitatge social, que és una responsabilitat de l’administració, no es pot pal·liar tolerant un dany a la propietat privada.
44. La via per reduir les ocupacions és doble. D’una banda, les mesures de caràcter legal i policial per garantir una major efectivitat de les desocupacions, de manera que es produeixin els desnonaments en menys de 72 hores. I de l’altra, més recursos per proporcionar habitatge social a la població que ho necessita.
45. Les bandes organitzades que es dediquen al tràfic d’ocupacions han de ser objecte d’un tractament penal específic que accentuï les penes.
46. És una contradicció que mereix una anàlisi detinguda que, mentre que Barcelona és el centre del feminisme de gènere i de les iniciatives LGBTI, sigui la capital de Catalunya uns dels llocs on més han crescut els delictes sexuals, alhora que, amb caràcter més general al territori, la violència d’aquest tipus s’estén entre els joves. Un programa integral en l’àmbit policial, cultural i educatiu acudint a les arrels del problema, ha de millorar la situació.
47. Pla de suport a les policies locals i als municipis sense aquest servei, i millora de la coordinació amb els Mossos d’Esquadra per reduir els furts en les masies, empreses i petits municipis. Cal estudiar les possibilitats d’un nou model policial basat en la progressiva integració de les policies locals amb la policia de Catalunya dotant el país d’un únic cos.