L’última enquesta de valoració del govern i de les polítiques públiques, referida a finals de l’any passat, està realitzada d’acord amb una enquesta amb 1.500 entrevistes a persones de 18 anys en endavant i té un marge d’error de +/-2,53. La mostra de l’enquesta posa en relleu que el 68,9% dels enquestats han nascut a Catalunya, un 23% ho han fet a altres comunitats autònomes, sent la resta persones nascudes a la UE i a altres indrets del món.
La imatge que els enquestats tenen de l’administració pública de la Generalitat és prou controvertida. Un 49,4% considera que és molt o bastant positiva, mentre un 42,7% considera totalment el contrari, i el 2,1% no es defineix. Podríem dir que els ciutadans enquestats estan dividits per la meitat en la seva valoració de tipus general sobre l’administració de la Generalitat. En aquest sentit, és bastant clar que no desperta grans unanimitats.
En una escala del 0 al 10, la consideració que la Generalitat presta serveis de qualitat aprova clarament amb un 5,86, si bé aquest resultat a l’hora d’examinar les tripes es veu que no conté posicions de gran entusiasme perquè aquells que el valoren amb un 8, 9 o 10, és a dir, la puntuació màxima, ni tan sols arriba al 5%. Mentre que el grup que ho valora amb puntuacions molt baixes, del 0 al 3, són el 14%. Cal destacar que d’aquests últims, un 11% puntuen amb un 0.
Una segona qüestió que es planteja és si resol ràpidament les qüestions. I la resposta és negativa. La nota és de 4,57, amb un 29% de la població que la puntua amb un 3 o una xifra encara inferior. També suspèn en la qüestió que si es fa càrrec o no i entén els seus problemes. La nota és de 4,97, però fins a un 23,4% puntuen de 3 cap a baix.
En contrapartida, consideren que s’explica al ciutadà en termes aprovatius, si bé amb un valor mediocre, un 5,14 i un 21,6% amb valoracions de 0 a 3, mentre que només un 6% la qualifica en els valors màxims del 8 en endavant.
Es pregunta també per la qualitat de la sanitat, l’educació i els Mossos. No s’entén massa bé perquè s’incorporen en una mateixa qüestió tres aspectes tan diferents que segurament considerats individualment donarien lloc a valoracions molt diferenciades. En tot cas, el que d’aquest conglomerat queda palès és que la satisfacció és més gran que la insatisfacció sobre el conjunt dels serveis de la Generalitat, perquè assoleix una valoració de 6. També supera la valoració mitjana pel que fa a resoldre ràpidament els temes, a explicar-se bé i a entendre els problemes del ciutadà. En els tres casos es produeix un aprovat.
Una pregunta interessant en aquesta sèrie sobre els serveis públics, és si considera que l‘educació i la sanitat privada gestionen igual o més bé que els serveis gastats directament per la Generalitat. Una tercera part considera que ho fan igual (33,9%) o millor (32,9%), mentre que el 27,4% considera que els serveis privats són inferiors. Hi hauria, per tant, un gruix important de la població de Catalunya que valoraria més els serveis privats que els públics, però sense una gran diferència amb els que opinen el contrari.
Aquest fet explica i ajuda a justificar que a Catalunya abundi el model mixt público-privat en ensenyament i serveis sanitaris; és a dir, escola concertada i mútues privades. Si bé en el primer cas cal dir que la Generalitat, igual que el govern de Madrid, estreny el dogal sobre les condicions, sobretot econòmiques, que fan viable l’escola concertada.
La valoració del govern pel que fa a l’últim any és un suspens, tanmateix no massa rotund, un 4,85, si bé quasi és la quarta part que qualifica de suspens profund, 3 o menys, i només el 10% li confereix un notable alt o un excel•lent.
El consol és que el govern espanyol obté notes moderadament més baixes, un 4,41 de valoració, si bé les respostes s’agrupen més en els valors centrals de la qualificació de 0 a 10, perquè els que puntuen amb un 3 o menys són el 19,5%, mentre que els que puntuen amb 8, 9 o 10 s’eleven a un 12,8%. En altres termes, la nota mitjana és més baixa, però té un petit avantatge en aquells que valoren molt el govern espanyol i no té tants detractors acèrrims entre qui el valoren poc.
En definitiva, malgrat que presta serveis de qualitat i que en alguns casos com l’ensenyament, la sanitat i els Mossos, assoleixen valoracions prou acceptables, el govern català no resol ràpidament els problemes, no es fa càrrec de la situació dels ciutadans i suspèn la valoració.