Tres evidències són clares. L’impacte econòmic de la Covid-19 a Barcelona ha estat molt gran i deixa una ferida difícil de guarir completament. A aquesta evidència se n’hi afegeix una segona: les mesures sanitàries i econòmiques que l’Ajuntament i la Generalitat han aplicat per pal·liar l’impacte són obertament insuficients a hores d’ara. I per si no fos prou, l’urbanisme tàctic d’Ada Colau i el desgavell i lletjor que està ocasionant a la ciutat desincentiva acudir-hi i, per tant, dificulta la seva reactivació. El projecte de les superilles que prepara l’urbanisme tàctic i la necessària reducció d’una tercera part dels vehicles que circulen per l’Eixample per fer-les possible, semblaven ser el cop de gràcia definitiu que Colau donaria a Barcelona. Doncs no, encara té un altre acudit que servirà per rematar la criatura.
No contenta volent limitar la circulació fins a extrems inviables, afegint-hi un tramvia, això sí, també vol reduir els vols a l’aeroport de Barcelona, que és un dels focus bàsics d’entrada de visitants a la ciutat per turisme i per negoci.
A curt termini vol que es disminueixin 13.000 vols que afecten a més de 2 milions de passatgers. Però el seu objectiu és més ambiciós, perquè vol liquidar 65.000 vols i 9,6 milions de passatgers; és a dir, fer desaparèixer la gent que arriba a Barcelona en un ordre del 20%. El cop per al Prat i per a la ciutat seria demolidor.
D’entrada vol suprimir 2 de cada 3 vols cap a Madrid i eliminar la ruta a València, que té una significació molt escassa. Però, a la seva llista que figura a l’estudi encarregat per Ada Colua a Barcelona Regional, hi figuren també la progressiva eliminació dels vols a Alacant, Granada, Màlaga, Sevilla, Valladolid, Lleó, Burgos, Bilbao, Sant Sebastià, Tolosa de Llenguadoc, Marsella, Lió i París, que és d’on sortiria aquesta reducció futura de 9,6 milions de passatgers. Tot això sota el discurs que aquests viatges són de curt recorregut i es poden fer en tren, que és molt més ecològic. I posa com a exemple França, que vol operar una reducció dels vols que tinguin distàncies ferroviàries per sota les 2 hores i mitja.
El problema d’aquest mimetisme progre de Colau és no entendre que Barcelona no és París i que el sistema de ferrocarrils del qual disposa la ciutat està a anys llum del francès. L’AVE, en les millors condicions, sí que triga entre dues hores i mitja i 3 en arribar a Madrid, però és que aquest mitjà ja s’ha menjat la major part dels desplaçaments, perquè té una quota de mercat del 65% per només el 35% de l’avió. Però, és evident que cap dels altres desplaçaments entra dins d’aquest termini de temps, ni està ben cobert pels trens, ni tan sols el més pròxim, el de València, fins que no estigui ben resolta la connexió ferroviària. Com pot pensar a anar a Sevilla des de Barcelona en tren substituint el vol aeri? Per no comptar la majoria de les altres ciutats.
Actuant d’aquesta manera revela la seva ignorància de què és una empresa i les necessitats que té de bones connexions, de poder anar i tornar el mateix dia i de l’estalvi que això representa. Però també comet un altre greu error. Es mira aquests desplaçaments des de la poltrona de la plaça Sant Jaume de Barcelona, però no contempla la inversa, la necessitat que tenim que hi hagi desplaçaments d’aquelles poblacions cap a la capital catalana per revitalitzar-la. Turisme d’oportunitat, de cap de setmana, viatges de negocis, tot això ha de ser fàcil si volem sortir del forat.
Per accentuar el problema, la comissió de l’ajuntament de Barcelona d’ecologia i urbanisme es va reunir ahir i va votar en contra de l’ampliació de l’aeroport amb els vots favorables de Barcelona en Comú i ERC i l’abstenció salomònica de JxCat, que cada vegada més es presenta amb unes idees i un model de què vol per a la ciutat i per a Catalunya més confús.
En definitiva, el projecte de Colau passa no només per refusar l’ampliació de l’aeroport per convertir-lo en un hub internacional, sinó que a més vol reduir-lo en un 20%.
Faci comptes, el projecte Colau és que a Barcelona circuli un 33% menys de cotxes i que al Prat arribin un 20% menys de passatgers. Vostè mateix tregui les conseqüències.
El projecte Colau és que a Barcelona circuli un 33% menys de cotxes i que al Prat arribin un 20% menys de passatgers Share on X