El lideratge a les escoles és la segonavariable escolar amb més impacte sobre la qualitat i la millora educativa, segons nombroses investigacions fetes per l’OCDE i altres estudis internacionals. Aquests revelen que les escoles que disposen d’un lideratge conscient i competent aconsegueixen millorar el rendiment acadèmic, el clima i la convivència del centre.
Amb aquesta visió i missió ha transcorregut la primera edició del Programa de Lideratge per a l’Aprenentatge que EduCaixa, el programa educatiu de la Fundació ”la Caixa”, ha dut a terme amb un equip d’experts i acadèmics d’àmbit estatal i en col·laboració amb l’Institute of Education (IOE) de l’University College de Londres (UCL).
Es tracta d’un programa pioner a Espanya en l’impuls de la transformació educativa, ja que parteix de la promoció d’una nova cultura de lideratge als centres educatius. Aquesta es basa a estendre el lideratge més enllà de les direccions perquè hi inclogui l’equip docent, l’aula i el centre, de manera que es promogui una millora de qualitat dels aprenentatges de l’alumnat i del conjunt del sistema.
El programa es desplega a través d’una formació anual que té com a objectiu capacitar, prestigiar, enfortir i transformar el rol dels equips directius. A la convocatòria s’hi han de presentar dos representants líders d’un mateix centre: directors o docents que formin part de l’equip directiu. La formació combina tres modalitats de treball: 54 hores de formació presencial, 18 hores de treball en grups territorials d’aprenentatge i 42 hores de disseny de projectes de lideratge pel canvi que es desenvolupen, s’implementen i s’avaluen al llarg del curs.
En la primera edició (curs 2019-2020), el programa va rebre projectes de 233 centres educatius provinents de totes les comunitats autònomes d’Espanya. En total es van seleccionar 50 parelles de líders docents de 50 centres escolars, dels quals 16 parelles de directors i docents de 16 centres escolars són de les províncies de Barcelona, Girona i Tarragona. Durant el desenvolupament de la formació, tots ells han estat implementant canvis i projectes de millora a les seves escoles i instituts.
En aquest procés ha estat clau el suport dels facilitadors: docents i directors d’altres centres que han estat formats, també per l’IOE, en el transcurs del programa, per desenvolupar un rol de coachs en els grups d’aprenentatge. Des d’aquesta base han pogut acompanyar d’igual a igual, sense imposar solucions, sinó compartint i potenciant competències que ells també han
treballat a través del programa, estimulant la reflexió i fent possible que fossin els mateixos participants els qui trobessin les seves pròpies solucions.
Mitjançant una avaluació proposada per EduCaixa i l’IOE, els participants han plasmat les seves experiències i percepcions sobre la seva pròpia evolució i la dels seus centres. En percentatges, destaca que el 96,55 % dels líders han percebut canvis al centre i en la mateixa proporció revelen que han percebut canvis en el professorat. En relació amb els canvis en l’alumnat, els reconeix
el 82,76 % dels participants.
Com a conclusió general, els 50 centres perceben que han experimentat una millora de la qualitat de l’aprenentatge i del clima escolar gràcies a la posada en pràctica de les eines i els coneixements adquirits en el programa, com ara la gestió de les emocions, la implementació d’un lideratge distribuït, l’empoderament del claustre i la promoció del treball col·laboratiu, la pràctica
reflexiva i l’ús de les evidències per millorar la pràctica dels docents a l’aula, entre d’altres.
Les diverses transformacions del centre també es perceben en les experiències i reflexions aportades pels participants. En destaquem algunes:
Què t’ha ajudat a avançar en el teu desenvolupament com a líder?
«Ser conscient de les meves limitacions i de la meva falta de formació.»
«A reconèixer les meves fortaleses i potenciar-les, a detectar les meves febleses i buscar
estratègies per millorar-les, a veure més enllà en el meu equip, a tenir una visió diferent del
procés, no sols de la finalitat.»
«Sobretot, distribuir el lideratge i donar a cadascun dels docents el valor que mereix. La
reflexió i el diàleg en la presa de decisions.»
Quins canvis o millores perceps al centre?
«Bon ambient, millor convivència. Mes companyonia. Menys queixes i menys expulsions.»
«El canvi principal que percebo és respecte de la convivència del centre. Per a aquest canvi ha
estat molt important la incorporació de la visió sistèmica de l’equip docent, que ens permet
ser proactius en la resolució de conflictes i que ha provocat un canvi de mirada respecte de
l’alumnat.»
«Confiança de les famílies. Clima de seguretat. Ha millorat el clima de convivència: malgrat que
l’any ha estat molt complicat, hi ha un ambient relaxat.»
Quins canvis o millores perceps en els alumnes?
«Somriures, il·lusió i ganes de venir al centre. Millora en l’àmbit de la convivència. Reducció de
l’absentisme.»
«Tenen més clars els seus referents al centre i la posada en marxa de la nostra eina els és molt
útil, concreta les seves actuacions i els condueix a millors resultats acadèmics.»
«Més interès i ganes d’aprendre. Disminució dels conflictes al centre. Més participació en les
accions del centre.»
Els centres interessats a participar en la segona edició del programa (curs 2021-2022) es poden presentar a la convocatòria, oberta fins a finals de març:
https://educaixa.org/ca/liderazgo-para-el-aprendizaje-informate
EduCaixa, cap a l’educació del segle XXI
EduCaixa engloba tota l’oferta educativa de la Fundació ”la Caixa” i promou i impulsa la transformació educativa amb la finalitat de respondre a les necessitats de la societat del segle XXI.
El portal d’EduCaixa es dirigeix a l’alumnat i al professorat d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà. El seus objectius principals són: promoure el desenvolupament competencial de l’alumnat a través de programes educatius, recursos i activitats; promoure el desenvolupament professional docent a partir de programes formatius com el de Lideratge per a l’Aprenentatge, i promoure la transformació de l’educació basada en l’ús de les evidències.
Com a conclusió general, els 50 centres perceben que han experimentat una millora de la qualitat de l’aprenentatge i del clima escolar Share on X