El Museu Nacional d’Art de Catalunya ha ingressat a la seva col·lecció dos dibuixos d’Antoni Gaudí datats al voltant de 1908 i 1910.
Aquests dibuixos representen l’exterior i l’interior de l’església de la Colònia Güell, a Santa Coloma de Cervelló, i han estat adquirits per la Generalitat de Catalunya gràcies a ”la Caixa”, que ha sufragat el 75% del cost de l’adquisició.
Per poder fer front a l’adquisició ha estat necessària una inversió total de 320.000 euros, dels quals ”la Caixa” ha aportat 240.000 euros. La inversió per part de la fundació s’ha dut a terme en el marc del conveni de col·laboració amb la Generalitat de Catalunya en matèria d’obra social, cultural, de ciència i recerca.
L’ingrés d’aquests dos dibuixos reforça encara més la presència del treball d’Antoni Gaudí a les col·leccions del Museu Nacional, centre de referència per a l’art del període modernista.
Es tracta de dues obres d’extraordinària importància i singularitat atès l’escàs material documental que es conserva de les obres més emblemàtiques de Gaudí i, en particular, de l’encàrrec que Eusebi Güell li va fer per construir una església a la colònia tèxtil obrera de la seva propietat. Gaudí va realitzar un seguit d’estudis i maquetes per projectar l’estructura d’aquesta església, de la qual es va construir únicament la cripta. Part d’aquest material va ser destruït durant la Guerra Civil i els dos dibuixos que ara s’incorporen a les col·leccions del Museu Nacional van romandre amagats a la carbonera d’una masia de la Colònia Güell fins la seva descoberta el 1967.
Els dos croquis que ara ingressen a la col·lecció del Museu Nacional estan pintats damunt d’una fotografia invertida de la maqueta de l’església, realitzada per l’escultor Vicente Villarrubias. Dels negatius es van fer ampliacions sobre paper fotogràfic i, damunt d’aquestes ampliacions, Gaudí va traçar l’alçat exterior i una vista interior de l’església.
Aquests dos dibuixos ens permeten aproximar-nos a la idea arquitectònica de Gaudí i són un document d’incalculable valor material i documental. Mostren la concepció tècnica gaudiniana, l’experimentació i les seves enginyoses solucions encaminades a superar les estructures gòtiques, reduint columnes i contraforts. Els dibuixos tenen també un gran interès estètic, mostren una enorme originalitat i talent creatiu.