Un cop més les enquestes d’audiències de Catalunya tornen a estar en desacord en els seus resultats. Fa pocs dies van sortir les xifres de l’OJD sobre els mitjans de comunicació digitals més llegits, i poc tenen a veure les seves conclusions amb les quals va mostrar el CEO aviat farà un mes. L’OJD dóna les xifres en visitants únics al mes, i el CEO en percentatge de visites, però és suficient per fer la comparativa.
És prou cridaner que mentre que només el 3% de la gent s’informa a través de Nació Digital (CEO), sigui el digital amb més nombre de visitants únics, 2.494.834 (OJD). No coincideix. El Periódico, per la seva banda, segons el CEO té el 14,7% de les audiències, i segons l’OJD, té 567.689 visitants. Això xoca amb les dades de l’ara.cat, ja que mentre té 1.782.356 (per l’OJD és el segon digital més llegit), només és llegit per l’11,3% dels catalans. Com és possible que un diari que és llegit per un percentatge menor de gent, tingui el triple de lectors?
La mateixa peculiaritat es podria donar amb el Nació Digital i VilaWeb, ja que aquest últim és llegit pel 6,7% dels catalans (CEO), és a dir, més del doble que el ND, però en canvi, segons l’OJD, té pràcticament la meitat de lectors (1.327.571). En els dos casos també es contraposen, i de manera exagerada, amb la situació d’El Periódico.
La Vanguardia digital, per exemple, que segons el CEO és el mitjà més llegit (21,9%), no apareix a l’OJD.
Totes aquestes peculiaritats podrien tenir diverses lectures. Una és que una de les dues enquestes s’hagi equivocat. L’altra és que hi hagi alguns diaris que, a través de certs mecanismes tècnics, maquillin els seus resultats amb visitants únics que no siguin reals, sinó d’aquestes estratègies tècniques.