L’objectiu és fer present com de necessari és assumir i assolir per part de la societat, les institucions i els partits polítics uns objectius concrets que permetin transformar Catalunya en el màxim i millor sentit del mot.
Els 107 objectius han estat fruit de reflexió i debat en el sí de Converses, però no tenen cap pretensió dogmàtica. Considerem que són bons, però ni inamovibles o inmillorables.
Per aquesta raó et cridem a fer arribar el teu punt de vista, a participar en aquest debat gradual i a distància, i que un cop finalitzat tindrà un resultat més concret en la trobada i conversa de tothom que hi hagi participat, amb la finalitat de disposar d’un projecte per a Catalunya suprapartidista i resultant de la més àmplia participació que pugui presentar qualsevol altre projecte.
Si estàs interessat en participar en el debat o formular observacions escriu a:
admin@concatconverses.cat
Objectiu 15: INFRAESTRUCTURES
78. Acceleració del programa de millora de rodalies i el traspàs de Renfe a la Generalitat, utilitzant tota la força política i de la societat civil de Catalunya.
79. Modificació del traçat del ferrocarril en els 50 quilòmetres de traçat pel Maresme per garantir la seva integritat davant el canvi climàtic i alliberar la barrera que avui constitueix.
80. Peatge a les autopistes catalanes a fi de millorar les condicions de circulació, disminuir la mortalitat i garantir fons per a la seva conservació. Els viatges habituals del lloc de residència al treball tindran una alta bonificació, més gran com menys contaminant sigui el vehicle i més ocupants porti. Des de l’eliminació dels peatges, els accidents per autopista s’han disparat un 40% a Catalunya. No és possible mantenir per més temps aquesta situació sense actuar
81. Millorar la xarxa secundària de carreteres i de les CCNN que són responsabilitat de l’Administració Central.
82. Dinamitzar la realització del corredor mediterrani, utilitzant tot el pes polític de Catalunya i l’aliança i coordinació amb la societat civil i les restants autonomies concernides. No es tracta només de les inversions en el territori català estricte, sinó que també són decisives les que estan pendents en punts crítics de tot el recorregut. És el cas del túnel de València, que és bàsic per evitar l’estrangulament del pas de la capital i que en termes reals ni tan sols està previst.
83. Ampliació de l’aeroport Barcelona en el marc de l’aprofitament de la T-2, que pateix un procés de degradació. Cal procedir a la urgent unió amb la T-1, i en el mentrestant assegurar les mesures necessàries per assegurar la puntualitat i bon funcionament. El 2018 i el 2019, Barcelona va ser aeroport més impuntual d’Europa.
84. Incentivar l’ús de biofuel en la perspectiva a llarg termini de la introducció de l’hidrogen.
85. Tren-tramvia de Girona de 95 quilòmetres de llargada, que unirà la capital amb les principals poblacions de l’interior i de la costa amb un pressupost de 500 milions d’euros, i una demanda potencial anual de més de 6 milions d’usuaris.
86. Constitueixen altres actuacions necessàries i urgents: (1) Desdoblament de l’N-2 per Girona, una obra que porta un retard secular. (2) C-32 en el tram Tordera Blanes i (3) Connexió de l’AP-2 i de la C-32. (4) Accés viari i ferroviari al Port de Barcelona. (5) Accés ferroviari a la terminal satèl·lit de l’Aeroport de Barcelona. (6) Accés ferroviari al Port de Tarragona. (7) Desdoblament de l’N-340. (8) Finalització del Subtram de ferrocarril entre Tarragona i Vandellòs que pertany també al corredor Mediterrani. (9) Finalització del Subtram entre Vandellòs i Castelló de la Plana. (10) Subtram de Martorell a la ciutat de Tarragona península. (11) Finalització de la Sagrera de Barcelona. (12) Desdoblament de línies en Rodalies. (13) Llançadora a l’aeroport.
87. Amb les noves estacions de l’AVE de Girona-Aeroport i Reus-Aeroport, Catalunya disposarà de vuit estacions. És necessari un pla que identifiqui com millorar les conseqüències i derivades d’aquesta elevada densitat de centres d’alta velocitat ferroviària.
88. Facilitar la industrialització i els centres logístics significa posar al mercat, per col·laboració publico-privada, més sòl industrial, perquè la seva mancança encareix aquest recurs i limita les noves localitzacions. Els nous polígons estaran concebuts sota criteris de sostenibilitat, estalvi energètic, inclosa la mobilitat per accedir-hi, reciclatge i reaprofitament. Un pla específic actuarà per millorar les condicions dels polígons existents en els mateixos aspectes.
89. Obres prioritàries en l’àmbit de Barcelona i la seva comarca metropolitana: el carril bus d’accés a Barcelona per la B-23. Prolongació de la línia Llobregat dels FGC de plaça d’Espanya a Gràcia. Tram central de la línia 9 del metro. Ampliació de les andanes de l’estació d’Arc de Triomf per guanyar capacitat a la línia R-1, desdoblament de la línia R-3 entre Montcada i Vic en una primera fase i entre Vic i Ripoll en una segona, intercanviador de rodalies i FGC a Hospital General.
90. Abordar amb urgència i eficàcia el problema de les grans obres que es retarden en el seu acabament fins arribar a als 15 anys. Una part d’aquest problema es deu al fet que les inversions previstes no es realitzen. En el cas de la Generalitat i fins al 2021, la mitjana dels últims 8 anys se situa en un modest 77%, mentre que la inversió pública de l’Estat encara és menys eficaç perquè només assoleix el 67%.
91. Finalitzar de manera accelerada les grans obres consignades: connexió de l’A-2 amb l’AP-7, autovia orbital B-40 a Sant Boi, nous accessos viari i ferroviari al Port de Barcelona, que acumulen retards que oscil·len entre els 7 i 15 anys.