La sentència sobre els presos del procés va provocar des del primer moment mobilitzacions, molt discretes al llarg del matí, i de gran abast a la tarda i al vespre. L’independentisme va mostrar la seva capacitat de portar la gent al carrer i a més de fer-ho amb rapidesa i amb gran capacitat de maniobra.
El reguitzell de talls de carretera, de carrers, d’intents de bloqueig és molt extens, però el que és realment preocupant són les tres accions que van provocar un inici de crisi en tres infraestructures sensibles. L’aeroport de Barcelona, el centre de control de l’espai aeri i l’AVE a Girona i França.
La continuada afluència de manifestants cap a l’aeroport, sobretot a la Terminal 1, va col·lapsar totes les vies d’accés i va deixar literalment segrestats a 8.000 viatgers que no podien sortir de les instal·lacions. Els Mossos d’Esquadra, a primera línia, amb la participació en moments determinants de la Policia Nacional, van aconseguir bloquejar l’intent de penetrar a les instal·lacions de l’aeroport i arribar a zones sensibles, però evidentment no va impedir que la infraestructura, la T1, es convertís en un enclavament envoltat.
El més sorprenent del cas és que havent obtingut el Tsunami Democràtic aquest objectiu gràcies a la mobilització massiva, desconvoqués l’acció a tres quarts de 10 del vespre, l’hora d’anar a sopar, tallant d’aquesta manera el gran impacte que hagués pogut tenir mantenir la situació de l’aeroport al llarg de tota la nit i durant el dia d’avui. Si volien fer un Hong Kong, només el van insinuar.
Greu també va ser que el Tsunami Democràtic conegués perfectament on es troba a Gavà el centre de control aeri que cuida de la navegació a una àmplia zona de la península, de França i sobretot de l’espai mediterrani. El bloqueig, perquè no van intentar penetrar-hi, va comportar que no pogués haver-hi el relleu dels equips de controladors. Si aquesta situació s’hagués prolongat, és possible que s’hauria produït la necessitat de la suspensió de l’activitat i en conseqüència la paràlisi de la navegació en tota la seva zona de control. No va ser així, perquè el replegament a l’hora de sopar va permetre tornar a la normalitat.
En el cas de l’AVE a Girona, l’acció no sembla propiciada pel Tsunami Democràtic, sinó més aviat per grups propers als sectors polítics més radicals de l’independentisme. L’incendi que van provocar sobre les vies de l’AVE ha tingut com a conseqüència la deformació d’aquest petit tram d’infraestructura i dels sistemes de control telemàtic que caracteritzen aquest sofisticat ferrocarril. La conseqüència és que mentre els trens de rodalies van reprendre aviat la seva activitat, l’AVE a Girona i França va estar tallat tota la nit.
Un fet que no pot passar desapercebut és que el Tsunami Democràtic ha demostrat aquesta primera jornada que disposa d’informació sobre infraestructures sensibles. Si aquesta procedeix d’alguna instància de la Generalitat, és evident que també tindran un mapa complet de totes les instal·lacions d’aquesta naturalesa de Catalunya.