Hi ha qui governa amb fets. Altres, amb paraules. I després hi ha Salvador Illa, que governa amb plans. Si hi ha un problema, no passa res: es presenta un pla. Falta aigua? Pla. Habitatge? Pla. Pobresa infantil? Pla també. Bé, en aquest cas paquet, però amb vocació de pla.
Catalunya és, ara com ara, una comunitat autònoma rigorosament planificada… encara que si es jutja per l’estat dels serveis públics, un diria que el caos s’ha obert camí per alguna escletxa del PowerPoint.
No hi ha mes sense anunci, ni càmera sense gràfic, ni discurs sense cronograma. El problema és que, un cop passat l’impacte mediàtic, la consistència de molts d’aquests plans és, sent generosos, dubtosa. Alguns fins i tot semblen dissenyats no tant per transformar la realitat com per decorar titulars i sortir de material audiovisual a les rodes de premsa.
Vegem els plans estrella presentats fins al maig del 2025: imports, períodes i aspiracions.
Pla Econòmic «Catalunya Lidera»
- Import: 18.500 milions d’euros
- Durada: 2025-2030
- Descripció:
El programa d’inversió pública més gran a Catalunya des del 2010. Conté 200 mesures i 20 actuacions estratègiques per, ni més ni menys, que «recuperar el lideratge econòmic». - Eixos:
- Infraestructures (aigua, energia, mobilitat, digitalització)
- Reindustrialització verda
- R+D, educació, medicina i STEM
- Reforma administrativa
- Igualtat d’oportunitats
- Finançament:
- 13.700 milions de la Generalitat
- 4.800 milions en crèdits de l’ICF
- Objectius destacats:
- Ampliació de l’aeroport de Barcelona
- Autosuficiència hídrica (2.000 milions)
- 78.000 nous llocs de treball
- Catalunya com a referent europeu
L’entusiasme és contagiós, però una no pot evitar recordar que l’ampliació de l’aeroport no depèn de la Generalitat, l’autosuficiència hídrica arriba amb anys de retard i els 78.000 llocs de treball sonen més a desig que a previsió seriosa. I Catalunya capdavantera a Europa? Potser, encara que el pla aborda molt per sobre el taló d’Aquil·les: la productivitat.
Pla d’Habitatge Públic: 50.000 habitatges abans del 2030
- Import: 4.400 milions d’euros (1.100 anuals)
- Durada: Fins al 2030
- Objectiu:
Construir 50.000 habitatges públics de lloguer (25% per a joves, 10% per a col·lectius vulnerables) - Estratègies:
- Reserva de sòl
- Agilització de tràmits (50% més ràpids!)
- Col·laboració publicoprivada
- Augment d’ajuts
Ambiciós, sí. Viable, no tant. De moment, només es disposa de solars per a uns 21.000 habitatges, i el 73,5% no té operador assignat. A això se suma que la Generalitat, la propietària més gran de pisos de Catalunya, no sap quants en té realment disponibles: en gestiona uns 20.000, però ignora quants estan ocupats o buits. A més, hi ha 5.420 pisos més sense identificar per “errors tècnics”. Res greu: algun dia apareixeran.
En comptes de construir castells (de paper) a l’aire, potser hauria estat més útil començar per saber què es té, què es pot mobilitzar (hi ha també 52 solars sense ús) i actuar en conseqüència. Però és clar, ordenar la casa no dona per a un bon titular. On hi hagi un pla…
Per cert: aquest pla, com l’anterior, s’estén fins al 2030, més enllà del mandat d’Illa (2027). Això permet una còmoda coartada futura ja fora de l’actual cicle polític. Un clàssic.: allò no complert no és un fracàs, és que el pla no ha acabat.
PUOSC: Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya
- Import: 500 milions d’euros
- Durada: Fins al 2027 (legislatura actual)
- Objectiu:
Finançar obres municipals i afavorir municipis petits. El doble de pressupost que a la legislatura anterior.
Aquest sí que té data de caducitat realista i és més tangible. Encara que tampoc no s’escapa de la síndrome PowerPoint: els fons s’executaran fins al 2028.
Reforma de l’Administració i els Serveis Públics
- Import: No especificat com a pla autònom
- Durada: Fins al 2027
- Mesures:
- Llei de l’ocupació pública
- Direcció pública professional
- Ús d’IA en gestió
- Millora del finançament autonòmic
Modernització, digitalització, transparència, talent… paraules boniques. L’únic problema és que es repeteixen cada quatre anys amb entusiasme intacte. El que és nou és la intel·ligència artificial: potser ella aconseguirà que els expedients es resolguin abans de jubilar-se els funcionaris que els van iniciar.
Recuperació del Pla Barris
- Import: No especificat
- Durada: Legislatura actual
- Objectiu:
Millorar barris desafavorits amb focus en immigració, benestar i serveis socials.
Rescatar allò que va funcionar no està malament. Però sense dotació pressupostària clara sembla més aviat un acte de nostàlgia.
Estratègia de Transformació Verda i Innovació Industrial
- Import: Inclòs a “Catalunya Lidera”
- Durada: 2025-2030
- Objectiu:
Reindustrialització verda, economia circular, innovació tecnològica.
Paraules com a «verd», «sostenible» i «innovadora» sempre eleven la moral. Tot i que moltes de les actuacions ja estaven previstes amb anterioritat, el seu embolcall ha millorat notablement.
Lluita contra la Pobresa Infantil
- Import: 700 milions d’euros (2025)
- Descripció:
No és un pla, però sí la darrera gran assignació anunciada. Busca reforçar el que ja existeix, com ara l’Ingrés Mínim Vital (IMV) i complements a la infància.
Bona intenció, poca capacitat transformadora. Els ajuts oscil·len entre 57 i 115 euros al mes per família (dos adults, dos nens), clarament insuficients. Pitjor encara: la majoria dels 450.000 menors en situació de pobresa a Catalunya (35% del total) queden fora de les condicions per rebre-les. O sigui: molt de soroll, poc de subsidi.
Resum final: Catalunya, país planificat
Pla/Programa | Import | Període | Objectiu principal |
Catalunya Lidera (econòmic) | 18.500 M€ | 2025-2030 | Lideratge econòmic, infraestructures, ocupació, R+D |
Pla d’Habitatge Públic | 4.400 M€ | Fins al 2030 | Habitatge públic per a joves i vulnerables |
PUOSC (Obres Municipals) | 500 M€ | Fins al 2027 | Equitat territorial i serveis municipals |
Reforma de l’Administració | No especificat | Fins al 2027 | Modernització i digitalització de serveis públics |
Recuperació del Pla Barris | No especificat | Fins al 2027 | Benestar a barris desafavorits |
Transformació Verda i Innovació | Inclòs a Lidera | 2025-2030 | Indústria verda i sostenibilitat |
Pobresa Infantil (mesura puntual) | 700 M€ | 2025 | Reforçar ajudes existents |
Salvador Illa, l’home dels plans, ha aconseguit una cosa notable: que tot problema sembli almenys gestionat, encara que només sigui en forma de PDF. A aquest pas, potser el 2030 no visquem millor, però això sí: viurem planificats.
Salvador Illa, l'home dels plans, ha aconseguit una cosa notable: que tot problema sembli almenys gestionat, encara que només sigui en forma de PDF Share on X