No és cap secret que l’Índia és una gran beneficiada de les sancions occidentals contra Rússia: el país compra petroli cru rus a preus molt baixos, el refina i després el revèn als clients europeus.
Efectivament, les sancions europees són impotents contra aquesta cadena -diguem-ne de creació de valor-, ja que fins ara Europa no s’ha fixat en l’origen últim del cru si aquest és transformat de forma substancial en un país tercer.
Segons s’ha dit, els responsables de la Unió Europea són conscients des de fa temps d’aquest procediment, però l’han tolerat raonant que l’objectiu de les sancions no és prohibir els productes russos en ells mateixos, sinó danyar els ingressos del govern de Moscou i així dificultar el seu esforç bèl·lic.
No obstant, després de deu rondes de sancions europees contra Rússia arran de la seva invasió d’Ucraïna, Brussel·les segueix estudiant formes de seguir estenent les seves prohibicions.
D’altra banda, des de l’inici de la guerra, les importacions índies de petroli cru rus s’han disparat, passant d’un milió de barrils mensuals a més de 63 aquest mes d’abril.
Es calcula que l’Índia estalvia uns 89 dòlars per cada tona de cru que compra a Rússia arran de la impossibilitat de col·locar-lo a Europa per les sancions.
Alhora, les importacions europees de dièsel provinent de l’Índia s’han multiplicat per deu entre abril del 2022 i enguany, deixant poc marge als dubtes del seu origen últim.
El cap de la diplomàcia europea, Josep Borrell, ha declarat recentment al Financial Times que la Unió Europea hauria de fer un pas més i sancionar també els països tercers que refinin cru rus i revenguin els seus productes derivats.
Borell declarà que el “dièsel o la benzina que entren a Europa […] des de l’Índia i que es produeixen amb petroli rus […] suposen clarament una circumval·lació de les sancions i els estats membre hauran de prendre mesures”.
Aquestes declaracions es publicaren just abans de la primera reunió del Consell Índia-UE en Comerç i Tecnologia, concebut per a promoure la cooperació entre les dues entitats, fet que hi aportà tensions d’última hora que ennuvolaren la cita històrica.
El primer ministre indi Narenda Modi s’ha defensat afirmant que el seu país està a favor de la pau i que per tant no ha d’escollir bàndol en el conflicte armat que implica Rússia i Ucraïna. D’altres responsables indis han apuntat que el govern necessita ingressos i recursos energètics creixents per a recolzar la seva agenda de desenvolupament.
La Unió Europea està negociant amb els seus estats membre l’onzena ronda de sancions contra Rússia, que se centraria justament en lluitar contra la circumval·lació de les sancions ja existents i que podria incloure sancions als països tercers que duguin a terme aquestes activitats de mitjancers.
A pesar que l’Índia no figura entre la llista de països prioritaris a vigilar i castigar, el moviment podria dificultar les relacions entre Brussel·les i Nova Delhi en un context de competència geopolítica entre superpotències en que l’Índia està esdevenint una frontissa indispensable entre la Xina i els Estats Units.
No és cap secret que l'Índia és una gran beneficiada de les sancions occidentals contra Rússia: el país compra petroli cru rus a preus molt baixos, el refina i després el revèn als clients europeus. Share on X