El 9 de juny Pujol farà 90 anys i també es complirà, de fet es va complir a l’abril, els 40 anys de la seva primera presidència de la Generalitat.
Va aconseguir en un moment dramàtic a causa de la gran crisis econòmica, que va destruir gran part del teixit industrial català, començant pel tèxtil que va quedar quasi desaparegut, atraure indústries a Catalunya. També va ser l’època en que van liquidar-se empreses emblemàtiques del sector de l’automoció com Montesa, Ossa i Bultaco.
En mig d’aquell desastre, però, es va produir una primera llum i va ser la progressiva instal·lació de la multinacional Nissan a Catalunya, a través de l’adquisició de la fàbrica de camions i tractors Ebro. Al llarg de 7 anys, els que van de 1980 a 1987, l’empesa japonesa va adquirir la totalitat de les accions a la canadenca Massey Fergusson, constituint així Nissan Motor Ibérica des d’aleshores estretament vinculada a la indústria de Catalunya.
També va ser el precedent de l’interès d’altres empreses japoneses per localitzar-se a Catalunya. La veien com una bona base d’operacions per fer-se presents a Europa, a la vegada que Espanya s’incorporava a la CEE.
En aquesta dinàmica, el president Pujol va ser determinant. Encara ho destaca a hores d’ara l’Associació d’Empreses Japoneses a Espanya, Shach Kai: “El seu paper va ser determinant per establir un flux de localitzacions i situar la Generalitat com un interlocutor decisiu al Japó”.
El 1990 el primer ministre japonès, Kaifu, va dir que “Pujol era un home clau per a les relacions del Japó amb Espanya”, i ho prova el fet que sigui un dels governants que hagi tingut la distinció de ser rebut en dues ocasions diferents per l’emperador del Japó. Fruit de tota aquella activitat va ser la implantació d’empreses japoneses, cas de Sony i moltes altres, de manera que avui encara Catalunya és la comunitat amb més presència industrial del Japó.
Però aquesta visió és enganyosa perquè respon al passat. Ara, la dinàmica és diferent. Madrid ja fa alguns anys que supera Catalunya en nova inversió, tant que concentra el 90% de tota la que s’ha dut a terme. El protagonisme català al Japó ha passat a major vida, i tot aquell dens entramat de relacions que va construir Pujol ha estat malversat. Com a molt, avui el que hi ha és un president gesticulant que un cop decidit el tancament de Nissan no se li acut altra cosa que “demanar una interlocució directa amb el Japó”. El que no ha explicat Torra és a qui ho demana, perquè la carta als Reis encara queda lluny.
Madrid ja fa alguns anys que supera Catalunya en nova inversió, tant que concentra el 90% de tota la que s’ha dut a terme Share on X