Actualment a Barcelona hi ha obert un debat molt important sobre mobilitat i els transports, el transport públic i l’impacte ambiental d’aquest, que ha fet sorgir debats com el tramvia per la Diagonal, els busos elèctrics, la L9 del metro… i de totes aquestes nombroses opcions, n’hi ha una que ha passat desapercebuda, i que podria ser una gran solució per connectar de manera òptima el centre de la ciutat amb les perifèries de Barcelona. Es tracta del projecte ferroviari que hauria d’enllaçar els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya de Plaça Espanya amb la línia dels FGC de Gràcia.
Aquest és un projecte antic que estava inclòs en el Pla Director d’Infraestructures 2011-2020, i segons les estimacions podria ser una de les obres més rendibles per la ciutat, tant a nivell econòmic com social. El Departament de Territori i Sostenibilitat acaba de licitar el projecte bàsic de prolongació de la línia del Llobregat-Anoia dels FGC fins a la línia del Vallès, a través de l’estació de Gràcia, i Josep Rull n’està molt satisfet. “És una de les actuacions més rellevants en matèria de transport públic” que durà la Generalitat en els propers anys. A més, el Departament destacava la setmana passada “l’alta rendibilitat social i econòmica, tenint en compte la inversió que suposa i els beneficis que pot reportar”.
I és que es tracta d’un projecte carregat d’avantatges. D’una banda, milloraria moltíssim el sistema intern de la ciutat, ja que solucionaria un dels grans dèficits que presenta una zona de Barcelona que no té metro i que en canvi, té molta activitat. Concretament, es crearan tres noves estacions, que pararan a l’Hospital Clínic, i que permetrà el transbord amb la L5 de metro, a Francesc Macià, que es podrà connectar amb el Trambaix de la Diagonal, i a Gràcia, on enllaçarà amb la línia dels FGC del Barcelona-Vallès. En el cas de Gràcia hi ha molt males connexions de transport públic, i a Francesc Macià, a banda del Trambaix només hi ha els autobusos, però cap línia de metro, per la qual cosa la connexió seria molt positiva.
D’altra banda, es facilitarà, i molt, la connexió entre el Vallès i el Llobregat-Anoia, que ara per ara requereix molts transbords i temps. A més, la unió d’aquestes dues línies de FGC no té cap impacte ambiental, ja que es tracta d’un transport subterrani i elèctric, i per tant tampoc té cap impacte sobre el trànsit. A banda que va pel centre de la ciutat, no molesta, i millora, i molt, les connexions de Barcelona, i de les rodalies de la capital.
Aquest projecte torna a qüestionar la necessitat de la creació del tramvia per la Diagonal, ja que posaria en dubte els arguments a favor de construir un tram en la superfície de l’Avinguda, reduint carrils.
Si bé és cert que aquesta connexió aniria a càrrec de la Generalitat, el cost de les obres és de 320 milions d’euros, uns diners que el govern ara no disposa, i que per tant allargarien les obres durant anys. Potser seria més adequat que l’Ajuntament, en lloc de tancar-se a fer una obra tan conflictiva i d’efectes dubtosos com és el tramvia, i per la qual s’ha de gastar tants diners (175 milions d’euros i un increment dels costos d’explotació de 6 milions més, a banda dels diners del rescat de l’empresa privada que explota el tramvia a dia d’avui, una xifra que a hores d’ara no es pot calcular), ajudés econòmicament a la Generalitat i apostés per aquest projecte. Seria el moment de fer-se la pregunta de què és més prioritari.