Aquest podria ser el signe del mandat Collboni: tocar totes les campanes, anar a la processó i fer més soroll que música. L’últim fet ben espectacular és el desplegament de vehicles de Fórmula 1 i 2 al Passeig de Gràcia amb una celebració sorollosa, contaminant i de gran èxit de públic, sigui dit de pas, perquè van assistir-hi 38.000 persones.
Hem passat dels eixos verds i de castigar els cotxes amb l’urbanisme tàctic a la celebració de la borratxera del motor que és la Fórmula 1 en una exhibició que no s’havia vist mai. Fum, soroll, derrapades, pneumàtics cremant: tot és poc per portar l’espectacle al carrer de la ciutat com si aquesta fos un gran escenari. Tot sigui per demostrar el compromís de Barcelona amb la Fórmula 1.
Al costat, poc més de 200 persones contràries al fet es manifestaven davant la ignorància generalitzada. Collboni, en la línia dels seus predecessors de marca socialista, considera que el millor sistema per guanyar eleccions és mantenir la ciutat animada amb grans esdeveniments. Des dels Jocs Olímpics aquesta ha estat la tònica, però és clar que el que en un inici podia ser una bona idea, ara, amb l’allau turística, el canvi climàtic i la lluita contra la contaminació, voler convertir Barcelona en un fals paradigma de ciutat verda no encaixa i tot grinyola d’una forma espectacular.
És una vella fórmula, la del “city marketing”, però cal dir que ja no és d’aquest temps ni dona resposta a les necessitats dels barcelonins.
El passat 16 de juny, al diari El País, Ada Colau carregava contra Collboni en un molt dur article “Barcelona sin modelo”, en el qual posava en relleu la contradicció d’haver estat el seu soci minoritari durant dos mandats i ara frenar el que Colau considera polítiques d’èxit, com la superilla. “En un any, Collboni ha reprès receptes del passat i deixa la ciutat en mans de la inèrcia neoliberal“. Alguna cosa de raó té Colau, no precisament pels seus èxits, però sí que, amb aquest seguir el vell model socialista de fer ciutat (Copa Amèrica, Fórmula 1, desfilades de moda) i al mateix temps mantenir l’eix de Consell de Cent, el surrealista carril bici de la Via Augusta i celebracions a tota màquina.
Desbordats pel turisme, es continuen forçant grans campanyes internacionals per atraure turistes. Ho volen tot, però ho volen malament. Mentrestant, la ciutat continua necessitant una política rigorosa que doni resposta als problemes que s’acumulen.
L’habitatge roman estancat, i la construcció residencial no cobreix la demanda i les necessitats creixents. El primer trimestre del 2024 només s’han començat 285 habitatges. És una xifra molt pobre pel que necessitem i, fins i tot, pel que s’estava fent, perquè el 2022 es va tancar amb 2.518 habitatges començats.
Tampoc sap resoldre el problema generat per l’allau de pisos turístics. Booking continua publicant anuncis de les màfies de pisos turístics irregulars i es considera que hi ha encara 16 grups organitzats en actiu. El problema de l’habitatge es complica encara més per aquest fet i el govern de Collboni només aconsegueix mostrar la seva impotència.
Finalment, sembla que ha assumit, malgrat que manté les grans promocions turístiques, que Barcelona viu una perillosa saturació turística, però l’anomenat pla per pal·liar-la és un no res. No estableix límits i ho fia tot a una campanya de conscienciació molt amable. En realitat, el que fan és afegir més cartells, més anuncis, més de tot per demostrar que es fan coses sense fer res. És l’essència del “city marketing”: aparentar i pilota endavant.
A aquests tres problemes se n’hi afegeix un quart, com és el de la manca de taxis, que s’incorpora a la saturació que enregistren les línies de busos que utilitzen els turistes. Barcelona, que tenia un bon servei de taxis, l’ha perdut, i és un forat negre més de tot aquest procés de degradació de la vida de la ciutat, en la qual els barcelonins són els comparses d’un gran escenari que alimenta negocis i activitats econòmiques, però que serveix malament al benestar i a la prosperitat dels seus habitants.
🌆 #Barcelona: del verd a la Fórmula 1. Contradiccions en la gestió Collboni. Habitatge estancat, saturació turística i problemes de transport. Ho volen tot, però ho volen malament. #CityMarketing #Turisme #Habitatge #Fórmula1 Share on X