En un moment en que Barcelona travessa la pitjor crisi de les darreres dècades en matèria de seguretat, la prestigiosa publicació britànica The Economist ha publicat el seu informe “Safe Cities Index 2019” (Índex de les ciutats segures).
Barcelona no en surt particularment ben parada i apareix, just per sota de Madrid, com una ciutat amb un nivell global de seguretat mitjà. Les dues vil·les espanyoles se situen per sota de ciutats molt més grans i difícils de gestionar, com Singapur, París o Londres, i encara molt més allunyades de les líders asiàtiques.
L’Índex classifica les principals 60 ciutats del món a través de 57 indicadors, distribuïts en quatre grans pilars: seguretat digital, seguretat sanitària, seguretat de les infraestructures i seguretat personal.
Es té doncs en compte que la noció de seguretat integra àmbits diferents més enllà de la seguretat física, caracteritzada per exemple per la possibilitat de caminar de nit pel carrer. Inclús aquesta simple acció exigeix no només una baixa criminalitat, sinó també infraestructures adients (per exemple, voreres ben delimitades per a reduir el risc de ser atropellat), i seguretat sanitària (per exemple, contaminació reduïda).
Àsia, la gran protagonista
Les viles asiàtiques, i particularment les japoneses, lideren la puntuació. Quan es mesuren els resultats per puntuació global, les tres ciutats més segures del món són Tokio, Singapur i Osaka. Amsterdam, Sidney i Toronto les segueixen en el rànquing. Washington DC, Copenhaguen, Seul i Melbourne completen el top 10.
Madrid i Barcelona arriben en 25a i 26a posició respectivament, ajudades particularment per la bona qualitat de les seves infraestructures (les dues se situen en el top 5 en aquesta matèria).
Les puntuacions globals de les dues ciutats espanyoles són mediocres si es té en compte que el rànquing és tan sols sobre 60, i que inclou ciutats com Lagos, Caracas o Karachi, totes tres conegudes per la seva insalubritat, riscos a la seguretat física i mala gestió pública.
També crida l’atenció que en el top 10 de ciutats més segures en matèria de seguretat física només hi trobem dues europees: Estocolm en sisena posició i Amsterdam en novena.
Un món cada cop més urbà
The Economist afirma que a hores d’ara el 56% de la població mundial ja viu en grans ciutats, un percentatge que s’espera que arribi al 68% cap al 2050. Si la tendència es confirma, la urbanització s’estaria produint encara més ràpidament que les previsions de les Nacions Unides.
Aquest creixement de les grans urbes, que es produeix en paral·lel amb l’abandonament del camp, es concentra cada cop més als països en desenvolupament.
Els autors del document defensen que si la urbanització no ve acompanyada de polítiques inclusives i bona gestió púbica, comporta riscos humans i econòmics cada cop més greus. La gestió urbana esdevé així doncs un factor cada cop més central del desenvolupament econòmic.