Cap a un nou ordre mundial

Factors clau que poden determinar l’apariciĆ³ d’un nou ordre mundialĀ sĆ³n alguns com els segĆ¼ents.

Primer

El declivi relatiu de la potĆØncia hegemĆ²nica (Estats Units), especialment a partir de l’any 2001Ā (atemptats del terrorisme islamista en sĆ²l americĆ ), desprĆ©s d’haver arribat a unĀ pickĀ de domini mundial, desprĆ©s d’assolir Occident la victĆ²ria a la Guerra Freda mantinguda amb els soviĆØtics des del final de la Segona Guerra Mundial, que va durar fins a la caiguda del mur de BerlĆ­n (1989) i la implosiĆ³ de l’URSS (1991).

Els Estats Units ja havia establert des de 1944 les bases d’un nou ordre mundial de carĆ cter liberal, amb la creaciĆ³ de les anomenades ā€œinstitucions de Bretton Woodsā€œ(Banc Mundial, Fons Monetari Internacional, etc.). Aquella gran victĆ²ria occidental del 1989/1991 va arribar a ser celebrada com ā€œla fi de la histĆ²riaā€, perĆ² evidentment no ho ha estat.Ā Ā Aquest post es refereix particularment a l’estat actual de la baixa relativa dels Estats Units i les seves causes.

Segon

L’extraordinari ascens de la Xina a partir del canvi de model econĆ²mic el 1978, quan va passar del sistema comunista a l’economia de mercat i de lliure empresa.

Ɖs mĆ©s correcte qualificar la Xina de ā€œpotĆØncia reemergentā€ que simplement de ā€œpotĆØncia emergentā€, ja que es tracta d’un estat-civilitzaciĆ³, un imperi, que torna per tornar a ocupar el lloc central que ha ocupat tradicionalment al mĆ³n des del seu apariciĆ³ a la histĆ²ria, fa mĆ©s de cinc milĀ·lennis.

La paraula ā€œXinaā€ significa precisament ā€œimperi del centreā€. La Xina tĆ© una visiĆ³ revisionista de l’ordre mundial unipolar creat posteriorment al 1989/1991 i del liberal creat a partir del 1944 sota la batuta dels Estats Units.Ā Ć‰s una visiĆ³ compartida amb la RĆŗssia de PutinĀ . Les dues potĆØncies revisionistes acusen els Estats Units d’unilateralisme i hegemonisme injustificats i colĀ·laboren activament en la creaciĆ³ d’un nou ordre mundial de carĆ cter multipolar.

Tercer

El perill que les relacions entre els Estats Units i la Xina es deteriorin i desemboquin en allĆ² que els especialistes en geopolĆ­tica anomenen ā€œtrampa de TucĆ­didesā€, Ć©s a dir, en una guerra oberta entre les dues Ćŗniques superpotĆØncies.Ā TucĆ­dides Ć©s un historiador grec del segle cinquĆØ a. de C., autor de l’obra ā€œLa guerra PeloponĆØsā€, en quĆØ es descriu la guerra entre la potĆØncia grega hegemĆ²nica del moment, Esparta, i la potĆØncia emergent, Atenes, que va acabar amb la victĆ²ria de la primera.

Quart

RĆŗssia i la UE juguen un paper de comparses a l’escenari mundial actual de gran rivalitat existent entre els Estats Units i la Xina.Ā La UE i RĆŗssia sĆ³n potĆØncies-comparsa per raons diferenciades.

SĆ³n deĀ carĆ cter econĆ²mic en el cas rus, ja que RĆŗssia tĆ© un PIB molt inferior a la de les dues grans superpotĆØncies, tĆ© una economia de la mida de la italiana. Tot aixĆ² malgrat els seus enormes recursos naturals i de ser el paĆ­s mĆ©s gran del mĆ³n per territori. I sĆ³n deĀ carĆ cter polĆ­tic en el cas de la UE, en no haver estat encara capaƧ d’assolir la seva uniĆ³ polĆ­tica, desprĆ©s de setanta anys d’integraciĆ³ regional, cosa que significa l’absĆØncia de polĆ­tiques comunes en matĆØria d’assumptes exteriors i de defensa.

CinquĆØ

La progressiva consolidaciĆ³ de tres grans regions geopolĆ­tiques al planetaĀ : Oest Global o Occident, denominat Occident ColĀ·lectiu per Putin, Aquest Global i Sud Global, aquest Ćŗltim compost per mĆ©s d’un centenar de paĆÆsos en vies de desenvolupament.

La primera regiĆ³, l’occidental -amb un PIB encara superior a la meitat del PIB mundial- estĆ  liderada per Washington, la segona per PequĆ­n i la tercera regiĆ³ se la disputen un Occident en clara pĆØrdua d’influĆØncia i un Est Global que exerceix sobre el Sud Global una influĆØncia creixent, sobretot a causa de la polĆ­tica xinesa anomenada ā€œla nova ruta de la sedaā€, en competĆØncia amb l’ƍndia, que juga hĆ bilment les seves cartes entre les dues superpotĆØncies i altres potĆØncies regionals.Ā Ā Ā 

Entre la desapariciĆ³ progressiva d’un ordre mundial i el naixement d’un altre sorgeixen monstres, tal com va escriure Gramsci. Dos ā€œmonstresā€ sĆ³n, per exemple, la guerra d’UcraĆÆna i la guerra de Gaza.

Destacats analistes es pregunten si els factors que van provocar la implosiĆ³ de l’URSS el 1991, poc desprĆ©s de la caiguda del mur de BerlĆ­n el 1989, sĆ³n els mateixos o semblants als que viu actualment els Estats Units i la seva societat. Estimen que tots els imperis acaben enfonsant-se i els Estats Units podria ser el segĆ¼ent.Ā 

Com hem vist, els Estats Units i Occident en general van viure temps d’eufĆ²ria el 1989/1991.Ā L’URSS tambĆ© va tenir el moment d’auge.Ā El seu model de planificaciĆ³ centralitzada va ser adoptat com a guia per al desenvolupament a diferents paĆÆsos. ElsĀ soviĆØtics tenien l’exĆØrcit mĆ©s gran del mĆ³n i el arsenal nuclear mĆ©s gran.Ā Les neveres i els cotxes eren lamentables, perĆ² les metralletes i els mĆ²duls espacials van ser els millors. La qĆ¼estiĆ³ Ć©s que el seu imperi va durar poc.

La reacciĆ³ nord-americana als atacs terroristes islĆ mics del 2001 va ser absolutament desproporcionada i va suposar vint anys consecutius de guerra aĀ paĆÆsos com l’Iraq, SĆ­ria, LĆ­bia o l’Afganistan, prolĆ­fics d’abusos i mentides (inexistĆØncia d’armes de destrucciĆ³ massiva a l’Iraq), intents fra imposar la democrĆ cia des de dalt per la forƧa i, al final, una despesa militar superior als vuit bilions de dĆ²lars.

Aquells vint anys de guerres van acabar amb laĀ retirada vergonyosaĀ dels Estats Units i de l’OTAN de l’Afganistan ā€“ paĆ­s liquidador d’imperis, com el britĆ nic al segle XIX o el soviĆØtic al XX ā€“ el mes d’agost del 2021.

Tot aixĆ² passava mentre la Xina continuava amb el seu gran auge econĆ²mic iniciat el 1978, impulsat especialment a partir de la seva entrada a l’OrganitzaciĆ³ Mundial del ComerƧ (OMC) el 2001,Ā tot permĆØs per Occident creient que el desenvolupament econĆ²mic acabaria generant la democrĆ cia tipus occidental a La Xina, com havia passat anteriorment en altres paĆÆsos. Evidentment, no ha estat aixĆ­.

El prestigiĆ³s historiador britĆ nic, Neill Ferguson, format a Oxford i amb cĆ tedra a Harvard, ha escrit que,Ā ā€œmĆ©s enllĆ  de les enormes i Ć²bvies i fonamentals diferĆØncies entre els dos sistemes, hi ha raons per les quals els Estats Units recorden l’URSS dels anys setanta i vuitanta, quan el seu imperi era a punt d’implosionarā€.

hi ha raons per les quals els Estats Units puguin recordar l’URSS dels anys setanta i vuitanta del segle passat

Ferguson, cristiĆ  i liberal declarat, no Ć©s gens sospitĆ³s de desitjar cap mal al seu paĆ­s adoptiu. Es pot afirmar que, mĆ©s enllĆ  de les enormes diferĆØncies, Ć²bvies i fonamentals entre els dos sistemes, un totalitari i d’economia planificada, i un altre democrĆ tic i capitalista,Ā hi ha raons per les quals els Estats Units puguin recordar l’URSS dels anys setanta i vuitanta del segle passat.

Entre altres, un dĆØficit pressupostari aparentment descontrolat, un exĆØrcit massiu que no guanya guerres, sinĆ³ que mĆ©s aviat les perd, un lideratge gerontocrĆ tic i una infraestructura antiquada. Els serveis pĆŗblics sĆ³n tambĆ© impropis de la seva economia i hi ha una desconfianƧa sense precedents cap a les principals institucions nacionals.

S’ha escrit que ā€œl’elit que en general es gradua a les universitats de laĀ Ivy League,Ā es menja gairebĆ© tot el pastĆ­s econĆ²mic i Ć©s molt lluny de les sensibilitats de milions dels seus compatriotesā€.

Segons Ferguson, perquĆØ un imperi continuĆÆ sent-ho, la seva despesa en el pagament del deute nacional no pot superar la despesa en defensa.Ā ā€œEn el moment que aixĆ² passa, aquest imperi pot comenƧar a dir adĆ©u a la seva influĆØncia. AixĆ² va ser veritat amb l’Espanya dels Habsburg, l’antic rĆØgim de FranƧa, l’Imperi OtomĆ  i l’Imperi BritĆ nic.

Afegeix que els Estats Units s’estan endinsant en aquest mateix territori. El pagament dels interessos del deute nacional, que ja supera els 34 bilions (Ā trillions nord-americans) de dĆ²lars, es duplicarĆ  previsiblement per al 2041, cosa que pot obligar els Estats Units a reduir la despesa en defensa de l’actual 2,9% al 2,3%. I aixĆ² en una ĆØpoca de conflictes creixents a tot el mĆ³n, comenƧant per UcraĆÆna, Orient MitjĆ  i l’escalada militar i tecnolĆ²gica de la Xina al PacĆ­fic Sud.

Els interessos que paga Washington pel deute pĆŗblic ja costen mĆ©s que l’aparell militar en conjunt. Ɖs una aberraciĆ³ que no s’acabarĆ  simplement reduint impostos sinĆ³ liquidant deute.

En documents oficials es pot llegir el segĆ¼ent (informe del senador republicĆ  Robert Wicker): ā€œL’ExĆØrcit dels Estats Units tĆ© escassetat d’equipaments moderns, penĆŗria d’entrenament i de finanƧament per al manteniment i un endarreriment massiu a les infraestructures.Ā EstĆ  massa ā€œsobreestĆØsā€ i pobrament equipat per afrontar totes les missions que se li assignen amb un nivell raonable de risc.Ā Els nostres adversaris ho reconeixen i aixĆ² els fa mĆ©s agressius i aventurersā€.

El text del Senador Wicker es refereix a les Forces Armades americanes de 2024Ā , perĆ² tambĆ© podria referir-se a aquelles Forces Armades soviĆØtiques que, amb mĆ©s de 3,6 milions de soldats actius, no van poder vĆØncer a Afganistan desprĆ©s de 10 anys de conflicte.

La comparaciĆ³ amb les eternes i estĆØrils guerres dels Estats Units a l’Iraq i l’Afganistan Ć©s temptadora.Ā A l’agost de 2021, les Forces Armades dels Estats Units i de l’OTAN van abandonar Kabul en una operaciĆ³ que recordava la retirada francesa d’Indoxina desprĆ©s de la batalla de Dien Bien Phu (1954) o la retirada americana de Saigon (1973) que va suposar la derrota dels Estats Units a la guerra del Vietnam.

La manca de confianƧa en les institucions sol ser considerada com el lĆ©gamo primordial del qual emergeixen tots els problemes interns.Ā Ā L’enfonsament institucional a l’URSS va ser total, Gorbatxov no ho va poder evitar amb les seves propostes deĀ glasnostĀ iĀ perestroika.

Als Estats Units, avui dia, la confianƧa en les institucions Ć©s gairebĆ© inexistent. Un sondeig de Gallup diu que nomĆ©s el 17% dels americans confia en el sistema penal, un 14% als mitjans de comunicaciĆ³ i un 8% al CongrĆ©s.Ā Hi ha un profund descontentament estructural que explica en bona mesura l?ascens de Donald Trump.

L’aspecte mĆ©s a flor de pell del declivi americĆ  Ć©s la degradaciĆ³ dels estĆ ndards bĆ sics de benestar.

DesprĆ©s de diversos anys de caiguda d’esperanƧa de vida, revertits lleugerament els Ćŗltims mesos, el nord-americĆ  mig viu 76,4 anys, quatre menys que la mitjana dels paĆÆsos de l’OCDE i set menys que un espanyol. Si mirem nomĆ©s les dades dels homes, la diferĆØncia s’eixampla. L’Ć­ndex de mortalitat de l’home americĆ  d’entre 40 i 69 anys ja Ć©s mĆ©s gran que l’Ć­ndex de mortalitat de l’home rus de la mateixa edat.

De totes les raons que poden explicar aquest augment de la mortalitat entre la poblaciĆ³ masculina de mitjana edat, la mĆ©s important sĆ³n les anomenades ā€œmorts per desesperaciĆ³ā€, una categoria que engloba els suĆÆcidis, les morts relacionades amb l’alcoholisme i, sobretot, les morts per sobredosi, que s’han quadruplicat entre el 2002 i el 2022.

Si a l’URSS hi havia (i encara hi ha) un problema d’alcoholisme aterridor, sobretot homes,Ā als Estats Units hi ha una epidĆØmia devastadora d’addicciĆ³ als opioides, responsables de prop del 80 % de les mĆ©s de 107.000 morts per sobredosi registrades el 2022 . Si sumem, com fa Ferguson, els 1,3 milions de morts de l’alcoholisme entre el 1990 i el 2017, els gairebĆ© 600.000 suĆÆcidis, l’obesitat i la diabetis, es pot entendre la caiguda de l’esperanƧa de vida i possiblement l’estancament de la productivitat des del 2007.

Les dades anteriors tenen el seu context.

Els Estats Units sĆ³n un paĆ­s on la despesa sanitĆ ria per habitant, en relaciĆ³ amb els seus ingressos, Ć©s molt superior a la de qualsevol de les seves contraparts europees i on tenir una asseguranƧa mĆØdica solvent Ć©s gairebĆ© un luxe. Les seves proporcions de solitud tambĆ© sĆ³n mĆ©s grans. La mortalitat infantil entre les mares solteres de les regions pobres Ć©s a nivells tercermundistes.

A la cĆŗspide de tots aquests factors hi hauria la imatge de Joe Biden, molt semblant a la del lĆ­der soviĆØtic Leonid Brezhnev.Ā AixĆ­ ho comenten els qui van viure aquella ĆØpoca de ā€œl’estancamentā€.

Com a contrast, si bĆ© la Xina tĆ© els seus problemes, la seva puixanƧa tecnolĆ²gica i cientĆ­fica Ć©s inqĆ¼estionable,Ā la seva inversiĆ³ en capacitats navals i nuclears avanƧa el galop i tĆ© la voluntat d’explotar els buits que va deixant Washington en la seva cada cop mĆ©s dubitativa polĆ­tica exterior.

La gran incĆ²gnita dels propers 15 o 20 anys Ć©s com es desenvoluparĆ  la rivalitat entre els Estats Units i la Xina. El 1991 l’URSS va desaparĆØixer de forma semi-pacĆ­fica, com si, cansada de lluitar, haguĆ©s optat per l’eutanĆ sia. Cal veure si els Estats Units sĆ³n capaƧos de renovar-se una vegada mĆ©s.

L’AdministraciĆ³ ObamaĀ va decidir el 2012 adoptar una nova polĆ­tica, la va anomenar PivotĀ to ƀsiaĀ , Ć©s a dir, preferĆØncia a ƀsia. Evidentment, aquella polĆ­tica no va ser ben rebuda a Europa.

El 2009,Ā Henry KissingerĀ ja havia advertit que ā€œel centre de gravetat dels assumptes internacionals estĆ  virant des de l’AtlĆ ntic al PacĆ­fic i als Oceans ƍndicsā€.

El 2011, la secretĆ ria d’EstatĀ Hillary ClintonĀ va declarar que ā€œels Estats Units havien de virar la seva atenciĆ³ cap a ƀsia desprĆ©s d’haver dedicat massa recursos a altres Ć rees del mĆ³n, particularment Afganistan i Orient MitjĆ ā€.

El 2022,Ā Joe BidenĀ ha dit que “el futur de l’economia del segle vint-i-un serĆ  preferentment escrit a la regiĆ³ Indo-PacĆ­fic”.

La pregunta que avui es formula Washington Ć©s si elĀ pivot to ƀsiaĀ ha estat suficient per contrarestar els avenƧos de la Xina que semblen imparables.

A l’ediciĆ³ juliol/agost de la revista nord-americanaĀ Foreign AffairsĀ hi figura un article que porta aquest tĆ­tol: ā€œTheĀ Pivot That Wasn’t. Did America Wait Too Long to Counter Xina?Ā ā€œ. AllĆ­ es pot llegir el segĆ¼ent:

ā€œEls Estats Units han continuat dedicant mĆ©s recursos militars a l’Orient MitjĆ  i Europa; malgrat els seus intents d’implicar-se mĆ©s a ƀsia,Ā els Estats Units no han respost de manera coherent al repte de la Xina durant la segona dĆØcada del segle vintĀ ;Ā potser estem davant de la decisiĆ³ mĆ©s important i transcendent de la polĆ­tica exterior americana des del 1945ā€.

ā€œPer contrarestar la Xina cal mĆ©s que unĀ pivotĀ , Washington ha de mobilitzar de manera ferma els seus recursos militars i estrĆØnyer relacions amb els veĆÆns de la Xina.Ā A Washington ja es parla obertament de la segona dĆØcada del segle XXI com unaĀ dĆØcada perdudaĀ i que ha arribat l’hora de reaccionar. Les eleccions presidencials del novembre seran decisivesā€œ.

Si a l'URSS hi havia (i encara hi ha) un problema d'alcoholisme aterridor, sobretot homes, als Estats Units hi ha una epidĆØmia devastadora d'addicciĆ³ als opioides Click To Tweet

Creu que Reagrupament Nacional, de Marine Le Pen, obtindrĆ  majoria absoluta a la segona volta?

Mira els resultats

Loading ... Loading ...

 

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreƧa electrĆ²nica no es publicarĆ . Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
IntroduĆÆu una adreƧa electrĆ²nica vĆ lida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.