Les escoles públiques dels barris més pobres de Barcelona tenen pitjors resultats que la resta de la ciutat. Els resultats, trets de les proves de competències bàsiques, mostren un panorama educatiu desigual. Els experts insisteixen en què la raó principal d’aquests resultats no és per la qualitat de l’educació del centre sinó del context socioeconòmic que viuen els alumnes.
http://www.catdialeg.cat/catalunya-destina-pocs-diners-educacio/
Llevat d’excepcions, les dades oficials del Consorci d’Educació de Barcelona sobre els resultats de les proves de primària estan relacionats amb les ajudes que reben els alumnes i la complexitat dels centres. És a dir, les escoles amb resultats baixos en les proves de primària coincideixen amb entorns de major complexitat social i barris de menor renda. En canvi, obtenen millors resultats escoles ubicades en barris amb major renda, menys ajudes i entorns qualificats com de menor complexitat.
Les dades, publicades pel diari El País, mostren que el cas de les 38 escoles els alumnes tenen els pitjors resultats en les proves de competències de sisè, la gran majoria (32) compten amb més del 25% d’alumnes que reben ajudes del fons social. Aquesta ajuda va ser creada per l’exalcalde Xavier Trias, i l’ha mantingut Ada Colau, per a famílies en situació vulnerable i consisteix en 100 euros mensuals per manutenció dels menors. A més, d’aquests centres, 32 són de complexitat alta o molt alta. Aquestes escoles es troben a la perifèria de la ciutat, exactament a Nou Barris, el Besòs i les dues Marines de la Zona Franca.
http://www.catdialeg.cat/espanya-inverteix-menys-pib-en-sanitat-i-educacio/
Per una altra banda, en les 39 escoles els alumnes de sisè obtenen unes altes competències en les proves de sisè, en la majoria (30), l’alumnat que rep fons social és inferior al 10%. Són a més centres de complexitat baixa (13) o mitja baixa (17). Aquests centres estan ubicats en districtes amb rendes superiors a la mitjana de la ciutat, com l’Eixample, Les Corts, Gràcia o Sarrià – Sant Gervasi.
Aquesta existent correlació, però, no sempre es compleix. És el cas del barri de la Prosperitat, on els alumnes han tret uns resultats alts en les proves de competències bàsiques. Això també passa, però en cas contrari, al Barri de Gràcia on els resultats són baixos.