Després de la dura mobilització dels taxistes, que varen forçar la Generalitat a dictar una normativa molt favorable als seus interessos, en detriment del vehicles de lloguer amb conductor (VTC), i que ha tingut com a conseqüència la retirada d’Uber i Cabify de Catalunya, la situació pot canviar, amb efectes contraris als desitjats pel govern. El decret llei del govern català -que com a tal ha de ser revalidat pel Parlament, establia un temps previ de 15 minuts per a la contractació d’un vehicle, sota la sanció de fins a 6.000 euros per incompliment. També atorgava als municipis la facultat d’ampliar el termini d’anticipació de la contractació del servei, cosa que vol fer ara l’AMB, prolongant el temps fins als 60 minuts. Però ara, tot aquesta trama jurídica pot començar a quedar en no-res, al produir-se la primera i important rebolcada jurídica a mans d’un agent que, sense ser judicial, té una importància inusitada.
El Consell de Garanties Estatutàries, la més alta instància jurídica de la Generalitat, establerta per l’Estatut d’Autonomia de Catalunya per dictaminar la constitucionalitat de les lleis, ha dictaminat que aquell decret, que fou recorregut per Ciutadans, estableix “unes restriccions no raonables a la llibertat d’empresa” atemptant contra un dret establer a la Constitució.
El Consell, que està format per juristes en la seva majoria de reconegut prestigi, afecta a dos àmbits diferents a la normativa anti-VTC. D’una banda, si bé el seu dictamen no és de compliment preceptiu, sí que constitueix un seriós argument cara a la revalidació del decret-llei pel Parlament. També qüestiona la de decisió d’Ada Colau d’ampliar el termini en l’AMB.
El segon front és el judicial i porta aparellat l’amenaça d’importants reclamacions econòmiques contra la Generalitat, i ara pot ser també contra l’AMB i la seva presidenta. Ja en el seu moment fons jurídiques varen dubtar de la constitucionalitat del text, objecció que ara es veu confirmada, i que anuncia una més que probable rebolcada jurídica contra el decret de la Generalitat. Les empreses VTC demandaran a la institució per danys i perjudicis, i com la tramitació judicial serà llarga, la quantia de la indemnització calculada en dies de lucre cessant de les empreses pot ser de les que fan època. Aquest litigi s’afegeix al que ja està en curs per la privatització de les Aigües Ter Llobregat (ATL) on està en joc una reclamació de 1.000 milions d’euros per part d’Acciona.