Ho anem assenyalant des de Converses. Ho reiterem amb més elements de judici i, també perquè no forma encara part de l’agenda política, ni tan sols mediàtica. Seat pot desaparèixer i, amb ella, el gruix que queda del sector de l’automòbil a Catalunya.
Ja hem perdut Nissan i la que el substitueix, amb penes i fatigues, ni de lluny és el mateix com a ocupació industrial i capacitat d’atracció econòmica.
I ara plana la inquietud sobre Seat. Si es transformés, en realitat s’hauria produït un pas demolidor cap a la desindustrialització de Catalunya, perquè cal recordar que la producció de vehicles genera al seu entorn una miríada d’empreses que fabriquen components de diversa mena per a l’empresa matriu, i naturalment si aquesta desapareix tota aquesta indústria auxiliar també ho farà.
El problema que està sobre la taula i és causa de la inquietud és que les inversions del grup Volkswagen a Martorell s’estan concentrant en la marca Cupra. Un fet que causa molta preocupació als mateixos sindicats de l’empresa, més quan el cotxe elèctric determinarà una menor ocupació a causa que necessita menys components i mà d’obra.
El que balla és tant la fàbrica de Martorell com la planta de components d’El Prat.
En aquests moments Seat no té un cotxe elèctric i això fa que a partir de 2035 no tindria capacitat de vendre vehicles a Europa i aquesta anomalia no es corregeix. A hores d’ara no hi ha cap previsió en aquest sentit. Pitjor encara, l’últim model de Seat que sortirà de la fàbrica de Martorell el 2029 serà el León i ja no hi ha cap més previsió a hores d’ara. A set anys vista Seat encara no té amb què alimentar la seva capacitat de producció, perquè el Cupra mai podrà significar, per les seves característiques i franja de mercat al qual s’adreça, la possibilitat de rendibilitzar un centre febril de la dimensió del que hi ha a Martorell.
El que està passant és que Volkswagen dona prioritat als models que generen més marge de benefici i d’aquí que Cupra sí que tingui un pla de producció de nous llançaments prou ambiciós, si bé la majoria dels nous models no es fabricaran a Martorell si no fora. Avui dels quatre models que té Cupra, dos són de la seu catalana, el Formentor i el Cupra León. El Born es fabrica a Alemanya i el Cupra Ateca a la República Txeca. Dels tres nous models previstos, només el més petit de tots, l’UrbanRebel, es farà a Martorell, però els altres dos amb tota certesa seran produïts fora del nostre país.
En últim terme no es tracta tant de tenir assignats uns determinats models, com el de disposar d’encàrrecs d’una nova plataforma sobre la qual assentar nous models perquè cada vegada més dins dels grups automobilístics el que es distribueixen són plataformes que donen lloc a models diferents, que són muntats en plantes repartides per la resta del món. El problema de Seat és que no té ni cotxe elèctric per al futur, ni nous models, ni encàrrec de liderar la producció d’una plataforma.
Ens agradaria que l’Ajuntament de Barcelona i sobretot la Generalitat lideressin la iniciativa de converses amb el grup Volkswagen per assegurar la continuïtat d’aquesta important indústria que, des del seu origen, a mitjans segle passat, ha estat lligada a Barcelona i a Catalunya i ha proporcionat tants llocs de treball ben remunerats que han permès tirar endavant a milers i milers de famílies.