Com era de preveure el pacte entre ERC i la CUP, que acordava una revisió del model d’ordre públic i la prohibició de les bales de foam, ha començat a desencadenar les reaccions en el cos policial i específicament en els seus sindicats. Una barreja d’inquietud i de frustració caracteritza l’estat d’ànim d’aquestes organitzacions que veuen com es configurarà un nou govern a partir de les tesis dels seus principals detractors i antisistema, la CUP.
Els sindicats es queixen que serien l’única policia d’Europa sense eines per mantenir la distància amb els violents. Així ho manifestava David Miquel, portaveu del sindicat SPC de Mossos.
També en la mateixa línia es manifestava el sindicat SAP-Fepol. Expliquen que la supressió de les pilotes de goma i la substitució dels projectils de foam ja va ser una acció que limita molt la seva capacitat, perquè aquest llançador està concebut per actuar i neutralitzarindividus i no per afrontar contingents de manifestants. Els Mossos ja tenen l’experiència d’haver estat a punt de quedar sobrepassats pels manifestants quan els moments més àlgids de les manifestacions en el passat, i que va ser la capacitat de les pilotes de goma de la Policia Nacional, que sí que les pot fer servir, les que van ajudar a evitar-ho. Es dóna en tot plegat una important contradicció: mentre que la policia de Catalunya tindrà cada vegada menys elements dissuasius, la Policia Nacional i la Guàrdia Civil disposaran dels que s’utilitzen a tota Espanya. Aquest fet pot generar una important complicació política, que és que les forces estatals hagin d’intervenir a Catalunya en situacions extremes perquè la policia catalana no estigui en condicions de fer-ho. I això comportaria dues conseqüències. D’una banda qüestionaria el model català de policia, de fet una de les poques estructures d’estat realment existents. I d’altra banda facilitaria el conflicte amb l’independentisme més radical perquè aleshores tindria al davant la policia estatal.
Aquesta perspectiva també implica al govern Sánchez, perquè les competències d’ordre públic en últim terme corresponen a l’estat i el que exerceix la Generalitat és una cessió d’aquestes. Si a Catalunya es produïssin dificultats en aquest terreny seria difícil evitar la pressió sobre Sánchez perquè intervingués directament.
En definitiva, els punts acordats per ERC i la CUP el que poden aconseguir és deteriorar la capacitat d’autogovern i continuar l’erosió d’aquesta estructura d’estat, que són els Mossos.
Encara està per veure si JxCat assumeix també aquest plantejament en l’acord de govern o el veta. Si succeeix el primer cas, l’hegemonia de la CUP serà clara i marcarà el pas del govern. Si ho frena, pot posar en risc la renovació de l’aliança governamental amb ERC.
En tot plegat també plana la incògnita de qui seria el nou conseller. L’actual, Miquel Samper, que ocupa al càrrec per recomanació del Jaume Alonso-Cuevillas, home de confiança de Puigdemont, manté la seva candidatura per a la continuïtat en el càrrec, però ERC sospesa la possibilitat de ser ella qui exerceixi aquesta funció. Amb tot no sembla probable que acabi prosperant la seva iniciativa d’unir Justícia amb Interior, perquè els professionals dels dos àmbits creuen que perjudicaria les respectives visions, que són molt diferents.
D’altra banda cal recordar que a Interior no només hi ha la policia, sinó també la protecció civil, la direcció de tràfic i el servei d’extinció d’incendis, àrees molt allunyades del que pot ser l’eix de la justícia. Si el pacte, com sembla previsible, s’acaba tancant d’aquí a divendres, començarem a veure si el nou govern s’inaugura amb la generació d’un nou i innecessari conflicte amb la policia o bé aconsegueix resoldre un problema fabricat pel propi independentisme.
Els punts acordats per ERC i la CUP el que poden aconseguir és deteriorar la capacitat d’autogovern i continuar l’erosió d’aquesta estructura d’estat, que són els Mossos Share on X