Les obres de la plaça de les Glòries s’estan començant a convertir en un malson per tothom. De moment el cost s’haurà d’elevar un 60% del que estava previst inicialment, segons informava La Vanguardia fa uns dies, però a més a més, les obres es prolongaran un any i mig més del previst. Això significa que fins a finals del 2018 la plaça continuarà en el seu estat caòtic d’ara.
Aquesta situació no és només greu per l’estat de la construcció o per la mala circulació que això suposa pels vehicles privats que hi passen durant el dia. Aquesta situació és especialment prejudicial pels comerços propers a la plaça. De fet, es podria dir que tot el comerç de la zona està en crisi. I això és degut als accessos. Creuar la plaça de les Glòries suposa un calvari pels vianants que ho vulguin fer a peu, i també pels vehicles que hi vulguin accedir. La realitat és que la plaça ha agafat una aparença de muntanya que cal travessar, i es fa feixuc i molest.
Els problemes tècnics endarrereixen la construcció fins a finals del 2018
En l’última reunió del consell d’administració de l’empresa pública, la direcció de Barcelona Infraestructures Municipals (Bimsa) va reconèixer que les obres no s’acabaran fins a finals del 2018. Això significa que els comerços hauran d’estar més de dos anys aguantant aquesta mateixa situació.
Les principals raons que justifiquen aquesta demora són els problemes tècnics que han sorgit al treballar sota el nivell freàtic i la necessitat d’augmentar la seguretat. Tot plegat ve donat per les dificultats tècniques que han sorgit a l’hora de perforar el subsòl de la plaça. I és que el túnel que s’ha de construir, que va dels carrers Castillejos a Badajoz, ha de passar soterrat per sota de quatre túnels més (un d’Adif, dos ramals de Rodalies, i una línia de metro). I això ha obligat a construir més murs pantalla per garantir la seguretat a les infraestructures. Per tant, el túnel haurà de passar un metro i mig més profund del que estava previst inicialment.
El cost de l’obra s’ha anat encarint amb el pas dels mesos
I així es va encarint el cost de l’obra. Al gener del 2015 aquesta es va licitar per un total de 65,6 milions d’euros, però dos mesos després es va adjudicar l’obra civil per una xifra de només 19,7 milions. Amb aquesta quantitat no s’incloïen ni la direcció d’obres, ni les instal·lacions, ni els sistemes de seguretat, ni el contracta de l’assegurança, ni algunes altres coses. Per aquest motiu, la desviació del pressupost podria ascendir fins al 60% del que estava destinat inicialment.