Avui hi ha molts ídols

Avui hi ha molts ídols, molt preocupants i molt lligats a una societat que exalta l’individualisme i l’egocentrisme i que s’ha fet cada vegada més tolerant amb els capricis del Jo. És una societat que enalteix el culte a la personalitat i tria com a ídols personatges populars. Aquesta forma d’idolatria tanca una injustícia:
s’admira estrelles de l’esport o del cinema, el que fa que siguin coneguts mundialment, mentre que grans investigadors científics viuen gairebé en l’anonimat.

L’admiració cap a persones interessants estimula el propi creixement en valors, però quan l’admiració és infundada només es manté per una ceguesa: la del fanatisme. La mort de Michael Jackson el juny de 2009, va ser tan desoladora per als seus fans, que poc després de la seva desaparició 15 d’ells es van suïcidar.

Totes les formes d’idolatria moderna tenen un tret en comú: l’amor a un mateix. “Els diners i el plaer, tendeixen a ocupar el lloc suprem en l’escala de valors de la vida de moltes persones. Avui es viu per guanyar diners o per “gaudir la vida”. Tota la resta se subordina a aquests fins”. (Cfr. Oscar Alzamora: Els ídols moderns)

S’adora el consumisme, perquè satisfà la necessitat d’augmentar el nostre ego a través de la compra compulsiva de més coses. Dels diners s’espera, erròniament, seguretat, en contrast amb què deia Aristòtil: “la seguretat està en el nomos: en la concòrdia d’homes lliures que busquen la vida bona; de cap manera en la riquesa”.

El plaer com a fi en si mateix crea tedi, buit i aïllament, per la qual cosa es busquen sensacions cada vegada més fortes que acaben despersonalitzant a qui les persegueixen. Els diners i el plaer formen un binomi: es guanya més diners per gastar en més i nous plaers.

El procediment per a alliberar-nos d’aquest binomi és situar als seus dos components en el lloc en què els correspon dins de l’escala axiològica (molt per sota de valors com la veritat, la bondat i la bellesa). Necessitem un despertar espiritual que ens permeti descobrir el nostre buit existencial i la inutilitat de seguir provant amb noves idolatries per omplir-lo.

Print Friendly, PDF & Email

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.