El peatge de les autopistes ha quedat suprimit. La web oficial del ministeri pertinent està pendent d’actualitzar. Em quedo amb aquesta de RTVE
L’AP7 i l’AP2 ara són gratis. Puc anar fins a la frontera amb França sense pagar. Puc anar fins a Saragossa sense pagar. De moment els refereixo una comprovació de dissabte passat. Per anar a Poblet per autopista ja no cal pagar 10,35 € a l’anada i 10,35 € a la tornada de Martorell a Montblanc i viceversa.
Fins a El Pilar de Saragossa també és gratis? Fins a la frontera amb França també és gratis? Tinc família a la zona del Montseny. No em costarà diners de peatge les visites familiars a la zona del Montseny. Aturar-me a l’autopista a Montblanc ja no costa diners. L’altre dia (dissabte passat) em vaig estalviar 10,35 i 10,35 euros per visitar la meva filla primogènita, al meu gendre organista i als meus tres néts. Tot el que cal fer, mentre desmunten l’estructura dels peatges, és circular a 30 quilòmetres/hora on abans t’aturaves per recollir la cartolina i pagar el peatge. I jo em pregunto:
- En cas d’avaria, els telèfons d’autopista estaran operatius?
- En cas d’avaria, si telefones a la grua des del mòbil, vindrà al lloc de l’autopista o posarà pegues com fins a la present?
- Per avançar camions, es podrà accelerar bé? Circulen a 120 quilòmetres/hora hora i alguns avancen amb molta lentitud.
- Qui farà el manteniment de la vegetació en vorals i mitjanes?
- Qui farà el manteniment de pavimentació de l’asfalt?
- El ferm del carril de la dreta, com estarà ben aviat pel pas continu de camions?
- La qualitat de l’asfalt serà la mateixa que en l’actualitat? És molt bona.
El veritablement cert és que l’autovia gratis A2 de Barcelona a Lleida fa fàstic circulatori des de fa anys i en molts trams, per l’estat del paviment d’aquesta via ràpida dissestata. Cada dos per tres hi ha un senyal diferent de velocitat màxima. Passarà ara el mateix amb les autopistes de Saragossa i de França? De moment serà agradable anar fins a Saragossa per autopista sense pagar peatge. També ho serà anar fins a la frontera amb França sense pagar peatge.
El que em pregunto és qui pagarà el desgast del paviment i qui s’ocuparà del manteniment a partir d’ara. El personal d’autopistes no és només el que recaptava i controlava els peatges. Ho era també el que tenia cura del paviment i de les zones enjardinades, especialment el que netejava la mala herba a la banda dels vorals. L’anunciat ERTO és per a tots els empleats? Qui s’ocuparà de tot això a partir d’ara?